Ce este ABCD-M?
ABCD-M, este primul chestionar românesc de tip Big-Five construit pe baza metodologiei psiholingvistice, respectând sistematic abordarea psiho-lexicală de personalitate. El este un instrument concis, destinat evaluării personalității adulte normale sau cvasi-normale, acoperind cele 5 domenii tipice modelului teoretic: energia și modul de investire, coerența și stabilitatea eului, afectivitatea şi deschiderea în relațiile cu ceilalți, capacitatea de ordonare şi auto-disciplină precum şi autoactualizarea, motivația spre evoluție și transformare personală.
Cei 151 de itemi sunt construiți la persoana I singular, sunt scurți, cu un limbaj firesc și accesibil unui vorbitor de limbă română cu nivel de școlarizare elementar. ABCD-M poate fi administrat începând cu vârsta de 14 ani, în aproximativ 25-35 minute.
Pentru mai multe detalii, consultă secțiunile Scale și Caracteristici pe pagina testului.
Cui se adresează și pentru ce este recomandat ABCD-M?
ABCD-M este deosebit de util specialiștilor care își desfășoară activitatea în domeniul psihologiei și consilierii educaționale, al psihologiei clinice și al consilierii psihologice, cât și al psihologiei organizaționale și al resurselor umane, fiind un instrument de clasă B (destinat celor licențiați ca psihologi, fie cu expertiză în psihometrie sau competențe dobândite în arii asociate). ABCD-M permite o varietate de evaluări în toate domeniile psihologiei aplicative, inclusiv o evaluare suplă şi de adâncime a condiției psihice a persoanei necesară în abordări clinice sau în cercetare.
În contextul psihologiei şi consilierii educaţionale, rezultatele ABCD-M contribuie la optimizarea capacităţii de a rezolva probleme şi de a lua decizii. Studii separate asupra personalităţii şi asupra stilului cognitiv au arătat că există diferenţe importante între indivizi referitoare la abordarea şi rezolvarea unei probleme precum şi al modului în care iau o decizie. Scalele ABCD-M devin un indice important privind stilul cognitiv, mai ales pentru situaţiile de alegere între oferta educaţională pentru „real” versus „uman”, sau pentru tipul de profesie pentru care consiliază persoana. De asemenea, scalele pot oferi date importante pentru explicarea unor stiluri de conduită academică sau a unor situaţii de insucces academic.
În contextul psihologiei clinice şi consilierii psihologice, există însă o serie de cercetări mai restrânse, realizate mai ales prin studii de caz clinice, care indică modalităţi în care suprafactorii şi faţetele acestora sunt semnificativi pentru domeniul psihopatologiei, pentru definirea profilului actual al dispoziţiilor subiectului, pentru formularea unor diagnostice diferenţiale, pentru stabilirea tipului de psihoterapie şi / sau a planului de tratament psihiatric / medical, pentru explicarea unor simptome psihosomatice. În acest sens, axa energie – raţionalitate, precum şi axa maturitatea eului-afectivitate- atitudini generative s-au dovedit a fi clarificatoare pentru înţelegerea dinamicii cazului dincolo de simptomatologia clinică, pentru găsirea resurselor pentru stabilirea unui program terapeutic şi, nu în ultimă instanţă, pentru prognosticul cazului. Este evidentă capacitatea instrumentului de a surprinde condiţiile de dezechilibru intra-psihic, pe marile domenii de interes pentru explicaţia psihologică a conduitei anormale, respectiv condiţia eului, a afectivităţii, relaţia cu semenii şi cu realul, capacitatea de conştientizare, condiţia de stagnare vs. transformare psihică, nivelul de energie. Din această perspectivă considerăm că este un instrument valoros în diagnoza clinică legată de condiţia personalităţii, precum şi pentru evidenţierea posibilelor resurse pentru desfăşurarea unui program de consiliere sau psihoterapie.
În contextul psihologiei organizaționale şi al resurselor umane, dimensiunile personalităţii intervin semnificativ mai ales în capacitatea de a lucra cu alţii şi în consistenţa şi măsura în care persoana rămâne motivată în muncă. Efectele factorilor de personalitate par să depindă în mare măsură de prevalenţa interacţiunilor sociale şi importanţa acestora pentru desfăşurarea activităţii.
Care sunt particularitățile ABCD-M?
AVIZUL CPR. ABCD-M este recomandat de Colegiul Psihologilor din România și a primit în 2008 avizul pe o perioadă nedeterminată pentru domeniile de utilizare: psihologie clinică, consiliere psihologică, psihologie educaţională, consiliere şcolară şi a carierei, psihologia muncii, psihologia aplicată în servicii.
RAPORTUL EXCELENT TIMP/REZULTATE. Chestionarul ABCD-M permite culegerea unei varietăți largi de informații într-o durată de timp neobișnuit de avantajoasă pentru un broadband de personalitate (aproximativ 30 de minute). Puteți opta pentru administrarea individuală sau de grup, în variantă de completare electronică sau creion-hârtie. Pentru varianta de scorare online, profilul rezultat în urma completării chestionarului poate fi generat instantaneu. Sunt disponibile trei etaloane pentru populaţia adultă: etalon general, etalon pentru populaţia masculină și etalon pentru populaţia feminină. Interpretarea profilelor poate fi realizată simplist, dacă se iau în considerare şi se semnalizează numai câteva trăsături distinctive ale persoanei, sau complex în funcţie de cunoştinţele, deprinderile şi interesul celui care interpretează. Raportul detaliat rezultat în urma scorării electronice are 8 pagini și conține două secţiuni: o descriere globală a personalităţii, conform celor 5 mari factori (extraversie, maturitate, agreabilitate, conştiinciozitate şi autoactualizare) și o interpretare detaliată a faţetelor acestora, luând fiecare dintre cele 25 de scale şi prezentând conform nivelului scorului corelatele comportamentale.
PUTEREA INTERPRETATIVĂ. ABCD-M este un test de clasă B, accesibil așadar persoanelor care au absolvit studii universitare cu profil psihologic ori asimilate acestora (asistența socială, psiho-sociologie, psihopedagogie specială). Rezultatele obținute în urma administrării pot fi folosite în scop de screening, clasificare/diagnostic, descriere/ planificare a intervenţiilor psihoterapeutice.
Scalele ABCD-M
ABCD-M este un chestionar cu 151 de itemi, care evaluează cinci mari domenii ale personalității, prin 25 de scale.
Factorul EXTRAVERSIE include subscalele:
- Activism
- Optimism
- Umor
- Abilitate interpersonală
- Afirmare personală
Factorul MATURITATE include subscalele:
- Respect
- Adaptare
- Prietenie
- Forta inhibiției
- Forța eului
Factorul AGREABILITATE include subscalele:
- Altruism
- Romantism
- Caldură afectivă
- Empatie
- Onestitate
Factorul CONȘTIINCIOZITATE include subscalele:
- Voința, perseverență
- Spirit de perfecțiune
- Raționalitate
- Planificare
- Auto-disciplină
Factorul AUTOACTUALIZARE include subscalele:
- Aprofundare
- Toleranță
- Rafinare
- Independență
- Creativitate
Profiluri demonstrative ABCD-M
Abreviere | ABCDM |
Data publicării | 2008 |
Populația vizată | adolescenți și adulți |
Forma de administrare | Individual / Grup, Autoevaluare |
Vârsta | peste 14 ani |
Volumul eșantionului | 2015 |
Calificarea necesară | B |
Durată | 15-20 minute |
Tipul itemilor | afirmații cotate pe scală de interval cu 5 trepte |
Numărul itemilor | 151 itemi |
Eșantionul normativ al ABCD-M
Elaborarea ABCD-M a fost un proces de foarte lungă durată şi s-a întins de-a lungul a cel puţin 15 ani. În cursul acestor ani, calităţile diferitelor variante ale chestionarului au fost examinate pe eşantioane foarte diverse, totalizând peste 10000 de chestionare. Totuşi, pentru descrierea calităţilor psihometrice ale testului au fost reţinute doar chestionarele administrate pe baza ultimei variante a ABCD-M, în perioada Septembrie 2007 – Aprilie 2008. Aceste administrări au fost reunite în eşantionul normativ al ABCD-M, care conţine 2015 persoane. Eşantionul normativ al ABCD-M conţine 903 bărbaţi (44.81%) şi 1112 femei (55.19%). Vârsta persoanelor cuprinse în eşantion (cu excepţia a 18 persoane care nu ţi-au declarat vârsta) variază între un minim de 14 şi un maxim de 71 de ani (m=25.08, SD=9.73).
Trebuie sa fii autentificat pentru a adăuga un review.
Fii primul care scrie un review