Out of Office - Revenim la birou pe data de 9 Ianuarie 2025, iar până atunci vă dorim 🎉 Sărbători Fericite 🎉 alături de cei dragi!

HiPIC®

Hierarchical Personality Inventory for Children®

Inventarul Ierarhic de Personalitate pentru Copii (HiPIC®)
 
Evaluarea personalității copiilor cu vârste între 6 și 13 ani, în Big Five
Categorie: Cod produs: HiPIC®

Ce este HiPIC®? 

HiPIC® este un instrument comprehensiv, destinat evaluării diagnostice a personalității normale a copiilor cu vârste cuprinse între 6 și 13 ani. Testul are la bază consacratul model Big Five. HiPIC descrie diferențele dintre comportamentele și atitudinile copiilor. Astfel, utilizat în context clinic sau pedagogic, permite evaluarea stilului emoțional, interpersonal, motivațional și comportamental al celor mici, pornind de la cele 5 mari dimensiuni ale personalității. Chestionarul se adresează părintelui (tutorelui/ cadrului didactic), fie oricărei persoane care întrunește criteriul frecvenței de interacțiune cu copilul evaluat. Administrarea se bazează pe răspunsurile în cinci trepte oferite celor 144 de simple și scurte afirmații, care infățișează comportamente concrete și observabile ale copilului.

Pentru mai multe detalii, consultă secțiunile Scale și Caracteristici pe pagina testului.


Cui se adresează și pentru ce este recomandat HiPIC®?

Specialiștii din domeniile psihologie școlară, asistență socială, psihopedagogie și consiliere și psihoterapie vor regăsi în HiPIC® instrumentul ideal. HiPIC® se adresează persoanelor care întrunesc criteriile pentru nivelul B de utilizare a instrumentelor psihometrice.

Testul poate fi utilizat în două maniere:

  • (i) ca o privire de ansamblu asupra funcționării specifice a personalității copilului și
  • (ii) ca o formă comparativă a convergențelor și divergențelor evaluărilor celor doi părinți.

În practică, HiPIC® este utilizabil în contextul clinic pentru cunoașterea punctului de pornire în terapie, pentru identificarea resurselor și vulnerabilităților și pentru setarea obiectivelor terapeutice. În contextul educațional-pedagogic, HiPIC® permite evaluarea stilului de învățare al copilului, dar și compatibilitatea dintre abilitățile parentale și personalitatea fiului/fiicei. 


Care sunt particularitățile HiPIC®?

ACREDITAREA CPR. HiPIC®-2 este recomandat de Colegiul Psihologilor din România și a primit în 2023 avizul pe o perioadă nedeterminată pentru domeniile de utilizare: psihologie clinică, consiliere psihologică, psihologie educaţională.

MODEL BIG5 ADAPTAT VÂRSTEI. HiPIC® este unul dintre puținele instrumente care investighează personalitatea copiilor. Dezvoltarea Modelului Big Five pentru descrierea personalității adulte a inspirat ideea de a examina fezabilitatea utilizării celor cinci dimensiuni pentru descrierea personalității din timpul copilăriei. Din perspectiva dezvoltării personalității, inventarul HiPIC constituie o adiție esențială inventarelor de personalitate NEO (Hoekstra, Ormel, & De Fruyt, 1996) care au devenit rapid standardul de evaluare a dimensiunilor de personalitate „Big Five” la adulți. Aceste instrumente permit atât o descriere generală, cât și o descriere mai specifică, datorită structurii domeniilor ierarhice și a fațetelor acestora.

OPERAȚIONALIZAREA CONCEPTULUI. Domeniile HiPIC® indică tendințe comportamentale generale și de bază. În cazul interpretării, specialistul aderă la structura ierarhică dintre domenii și fațete: tendințele care sunt descrise pe baza fațetelor sunt, în general, mult mai precise și specifice decât schemele patternurile generale reprezentate de domenii. Alegerea denumirilor pentru domenii și fațete reprezintă o procedură în care posibilitățile variate și avantajele și dezavantajele acestora sunt luate în considerare de fiecare dată. Este important ca utilizatorii testului HiPIC® să nu se focalizeze prea mult pe denumirea aleasă și să ia în considerare definițiile care stau la baza setului de itemi precum și descrierile prezentate oficial în manual.

PROFILUL HiPIC®.  În urma introducerii datelor rezultate în urma completării chestionarului se generează instantaneu raportul HiPIC (19 pagini), care conține următoarele secțiuni: Coperta cu datele chestionarului (psihologul, data aplicării, data generării raportului, identificatorul/seria); Introducerea cu privirea la utilizarea raportului și o mini descriere a testului; Profilul HiPIC®; Raportul detaliat HiPIC® ; Detaliile modus operandi.

Scalele HiPIC®

Dimensiunile și fațetele HiPIC®

  • Stabilitate emoțională: Anxietate, Încredere în sine 
  • Extraversie: Energie, Optimisim, Timiditate, Expresivitate 
  • Imaginație: Creativitate, , Intelect, Curiozitate 
  • Benevolență: Altruism, Dominanță, Egocentrism, Complianță, Iritabilitate 
  • Conștiinciozitate: Concentrare, Perseverență, Ordine, Motivare prin realizare


Profiluri demonstrative HiPIC®  

Abreviere HiPIC
Data publicării 2017
Populația vizată copii
Forma de administrare Individuală/grup, Heteroevaluare, Creion-hârtie/online
Vârsta 6-13 ani
Volumul eșantionului 1153 (1065 formulare au fost completate de către părinți și 88 de profesori/persoane care se ocupau de îngrijirea copiilor)
Calificarea necesară B
Durată 30 minute
Tipul itemilor verbali, de forma unor descrieri comportamentale corespunzând celor 5 factori evaluați și fațetelor lor
Numărul itemilor 144 itemi

I Mervielde, PhD

Ivan Mervielde, Ph.D. (1947-2011)
Prof. Ivan Mervielde a fost profesor în cadrul Univ. Ghent, unde a ocupat poziția de Director al dep. de Psihologie a dezvoltării, Psihologia personalității și Psihologie socială.
  •  Licențiat în psihologie și științe pedagogice (1969, Univ. Ghent)
  •  MA în psihologie (1974, Univ. California Santa Barbara)
  •  PhD în psihologie premiat cu cea mai înaltă distincție (1977, Person Perception and information processing, Univ. Ghent)
  •  1969-1979 research assistant în cadrul Univ. Ghent
  •  1992-1993 visiting prof. Univ. Catolică din Leuven
  •  1990 – devine lector la Univ. Ghent
  •  1997 – devine profesor în cadrul aceleiași Univ.
  •  2001-2004 devine chief editor al European Journal of Personality
  •  1989-1996 este membru în Comitetul de conducere al Federației Belgiene a Psihologilor
  •  1998-2000 este Președinte al European Association of Personality Psychology
  •  2011 primește distincția de Grand Officer în cadrul Order of Leopold II  

Filip de Fruyt, PhD

Prof. Filip de Fruyt (1964) este profesor de Psihologie diferențială și cercetare a personalității, în cadrul Univ. Ghent. Totodată ocupă funcția de Director de Educație al Facultății de psihologie și științe ale educației din cadrul aceleiași universități.

Temele de cercetare de care prof. de Fruyt este interesat sunt:
  •  (a) Structura trăsăturilor generale sau maladaptative de personalitate
  •  (b) Aspectele culurale ale personalității
  •  (c) Patologia personalității (pe parcursul vieții)
  •  (d) Coaching și latura întunecată a personalității (dark side personality)
  •  (e) Dezvoltarea personalității
  •  (f) Teste de personalitate (NEO PI-R Hipic, LIV ...)
  •  (g) Conceptul de personalitate și selecția și dezvoltarea personalului
  •  a fost Președinte al (EAPP) și Editor asociat al European Journal of Personality. European Association of Personality Psychology
  •  este editor consultant al European Journal of Personality, International Journal of Selection and Assessment, Journal of Personality Disorders, Review of Work and Organizational Psychology, și al Journal of Personality and Social Psychology.
  •  A semnat în calitate de autor și coautor mai mult de 140 de lucrări științifice, capitole în renumite jurnale academice cum sunt International Annual Review of Clinical Psychology, Assessment, Clinical Psychology Review, Development and Psychopathology, European Journal of Personality, Journal of Affective Disorders, Journal of Applied Psychology, Journal of Personality, Journal of Personality Disorders, Journal of Personality and Social Psychology, Journal of Abnormal Psychology, Journal of Abnormal Child Psychology, Journal of Vocational Behavior, Personnel Psychology, Psychological Assessment, Psychology and Aging și Science.  

Eșantionul normativ al HiPIC® 

Colectarea datelor a avut loc între iunie 2015 și februarie 2016 și au fost completate peste 1153 formulare (1065 au fost completate de către părinți și 88 de profesori/persoane care se ocupau de îngrijirea copiilor). Acestea au fost colectate pe teritoriul României, cu precădere din zonele geografice: București-Ilfov, Nord-Est, Sud-Est, Sud-Muntenia, Sud-Vest Oltenia, Vest, Nord-Vest și Centru. Eșantionul românesc este format din evaluări ale părinților N = 1065, dintre care 839 (72.8%) de gen feminin și 226 (19.6%) de gen masculin, cât și din evaluările ale unor profesori care interacționează cu copiii evaluați N = 88 (7.6%).

Fii primul care scrie un review

Achiziționează acest produs

Ai nevoie de mai multe informații?

Ești interesat de anumite produse și îți este necesară descrierea procedurii de achiziție?
Un membru al echipei TestCentral te va ghida, oferindu-ți toate detaliile de care ai nevoie.

Member of the
Giunti Psychometrics International Group

Associate Member of the
European Test Publishers Group

Affiliate Member of
International Test Commission

SUS