WJ IV™
Woodcock-Johnson® IV
Sistemul Woodcock-Johnson® IV (WJ IV™) include trei baterii de teste, distincte și cuprinzătoare, care pot fi utilizate împreună sau ca instrumente de sine stătătoare: Testele Woodcock-Johnson IV de Abilități Cognitive (WJ IV COG) (Schrank, McGrew, & Mather, 2014b) pentru evaluarea aptitudinilor intelectuale, Testele Woodcock-Johnson IV de Limbaj Oral (WJ IV LO) pentru evaluarea aptitudinilor verbale (Schrank, Mather, & McGrew, 2014b) și Testele Woodcock-Johnson IV de Achiziții (WJ IV ACH) (Schrank, Mather, & McGrew, 2014a), pentru evaluarea achizițiilor academice, făcând Sistemul Woodcock-Johnson® IV lider în evaluările contemporane individuale.
Ce este WJ IV™?
Testele Woodcock-Johnson® IV (WJ IV™) reprezintă a patra generație de baterii de teste psiho-educaționale comprehensive ce au fost publicate inițial sub denumirea Woodcock-Johnson Psycho-Educational Battery (WJ). Testele WJ IV™ sunt concepute ca metode de măsurare a aptitudinilor intelectuale, aptitudini cognitive generale și restrânse, așa cum sunt ele definite de teoria actuală Cattell-Horn-Carroll (CHC), incluzând limbajul oral, citirea, scrierea, matematica și aptitudini specifice anumitor domenii scolastice și achizițiilor academice. Gama largă de vârste și acoperirea vastă a constructelor permite testelor și grupurilor de teste să fie utilizate în scopuri educaționale, clinice sau de cercetare de la preșcolari la vârstnici. În funcție de obiectivul evaluării, cele trei baterii pot fi utilizate separat sau în combinație cu teste sau grupuri de teste din cadrul altor baterii.
Testele WJ IV™ de Abilități Cognitive (WJ IV™ COG) includ 18 teste ce măsoară aptitudinea cognitivă generală, aptitudini cognitive largi și restrânse, aptitudini specifice anumitor domenii academice și aspecte relaționate ale funcționării cognitive.
Testele WJ IV™ de Limbaj oral (WJ IV™ LO) includ 9 teste ce măsoară aptitudinile de limbaj oral și înțelegerea orală, exprimarea orală și două aptitudini cognitiv-lingvistice importante: codarea fonetică și viteza de accesare lexicală.
Testele WJ IV™ de Achiziții (WJ IV™ ACH) conțin 20 de teste care măsoară achizițiile scolastice ce țin de citire, matematică, limbă scrisă, științe naturale, științe sociale și științe umaniste. Deoarece WJ IV™ COG, WJ IV™ LO și WJ IV™ ACH sunt normate împreună, cele trei baterii formează un sistem cuprinzător de evaluare a deprinderilor academice largi și restrânse, împreună cu aptitudini cognitive și de limbaj oral relaționate. Pe baza scorurilor la grupurile de teste din cadrul bateriilor, se pot realiza predicții și comparații. Atât în cadrul unei baterii, dar și între baterii, se pot utiliza variații între scoruri și comparații pentru a determina și descrie tipare de performanță ce pot fi utile în diagnoză și planificare educațională. Pentru mai multe detalii, consultă secțiunile Scale și Caracteristici pe pagina testului.
Cui se adresează și pentru ce este recomandat WJ IV™?
Fiind instrumente de clasă C, Testele WJ IV™ pot fi utilizate doar de către persoanele care parcurg cursul de formare dedicat. Testele WJ IV™ își dovedesc utilitatea îndeosebi în context educațional, clinic și de cercetare. Rezultatele evaluării pot ajuta psihologii școlari, cadrele didactice, consilierii școlari, asistenții sociali și alți specialiști avizați să înțeleagă natura punctelor tari și a punctelor slabe în cadrul achizițiilor academice ale persoanei evaluate și să determine nivelurile necesare de asistență și intervenție. Varietatea de vârstă și domeniile extinse pe care le acoperă permit Testelor WJ IV™ să fie utilizate în cazul copiilor, începând cu vârstele preșcolare și până la persoanele vârstnice. Astfel, Testele WJ ACH pot fi utilizate pentru a determina și descrie profilul deprinderilor academice, nevoile și dificultățile ce țin de rezultatele academice (ajută la evaluarea disgrafiei, dislexiei, discalculiei), Testele WJ COG pentru a determina natura și intensitatea unei afecțiuni și pentru a oferi informații care ajută la clasificare și diagnostic (ajută la evaluarea ADHD, autism, funcționarea executivă, iar Testele WJ LO oferă informații cu privire la abilitățile de limbaj oral (ajută la evaluarea impactului abilităților de exprimare orală asupra performanței cognitive și academice, evaluarea disgrafiei și dislexiei). Toate testele WJ IV™ pot fi utilizate pentru determinarea variațiilor intra-abilitate și a comparațiilor abilitate/achiziție, pentru planificarea educațională și vocațională, dar și pentru planificarea/evaluarea programelor individuale, și în cercetare.
Care sunt particularitățile WJ IV™?
ORGANIZAREA. WJ IV™ este organizat în trei baterii diferite și normate simultan, ce pot fi utilizate independent sau în orice combinație, pentru a oferi o flexibilitate mai mare evaluatorului: i) Prin recunoașterea importanței aptitudinilor ce țin de limbajul oral în funcționarea cognitivă și academică și prin faptul că face disponibil testul WJ IV™ LO evaluatorilor care realizează evaluări ale abilităților cognitive, achizițiilor scolastice și competenței lingvistice și prin ii) oferirea a trei forme paralele (A, B, C) ale bateriei standard WJ IV™ ACH, pentru a evita supraexpunerea de orice tip la itemii testului.
OPȚIUNILE. WJ IV™ oferă opțiuni noi și utile pentru compararea aptitudinilor din cadrul aceleiași baterii sau din baterii diferite: Prin oferirea opțiunii de a explora puncte forte și arii de dezvoltare individuale în cadrul abilităților cognitive, lingvistice și scolastice; prin organizarea bateriilor astfel încât să fie ușor de utilizat, ceea ce duce la un set de teste de bază în cadrul fiecărei baterii, ce pot fi utilizate în calcule pentru identificarea punctelor tari și a celor slabe în cadrul testelor și grupurilor de teste administrate; prin crearea unor grupuri noi de aptitudini scolastice specifice specific anumitor domenii, care permit predicții eficiente și valide ale achizițiilor.
MODELUL TEORETIC. WJ IV™ este conceput pentru a oferi cel mai actualizat model de măsurare bazat pe teoria CHC a abilităților cognitive umane: prin crearea unor noi teste și grupuri interpretative, bazate pe cercetările existente și nevoile practicienilor, ce permit măsurarea celor mai importante abilități cognitive, de limbaj și scolastice; prin axarea pe validitatea ecologică și cea predictivă a grupurilor interpretative esențiale din bateriile de abilități cognitive, limbaj oral și achiziții, prin creșterea complexității testelor; prin oferirea unui scor compozit inteligență fluidă-inteligență cristalizată (Gf-Gc) în cadrul WJ IV COG, pentru a fi măsurat cu alte procesări cognitive, competențe lingvistice și achiziții scolastice, cu scopul de a identifica puncte forte și arii de dezvoltare în toate domeniile.
Scalele WJ IV™
În cele ce urmează am redat grafic aptitudinile măsurate de WJ IV™:
Profiluri demonstrative WJ IV™
Revizie BUROS | DA, in J. F. Carlson, K. F. Geisinger, & J. L. Jonson (Eds.), The twentieth mental measurements yearbook. |
Abreviere | WJ IV™ |
Data publicării | 2024 |
Populația vizată | copii, adolescenți și adulți |
Forma de administrare | Individuală |
Vârsta | 3 - 89 ani |
Volumul eșantionului | 2223 |
Calificarea necesară | C |
Durată | (durate estimative) 5-10 minute per test în cadrul fiecărei baterii; fie 40 minute pentru testele 1-6 ACH, 35 minute pentru testele 1-7 COG sau 40 minute pentru testele 1-8 LO |
Tipul itemilor | variabil, specific fiecărui test, al fiecărei baterii |
Numărul itemilor | variabil, specific fiecărui test, al fiecărei baterii |
Eșantionul normativ românesc al WJ IV™
Eșantionul normativ românesc folosit pentru adaptarea WJ-IV™ a fost alcătuit dintr-un număr total de N = 2223 de persoane. Eșantionul s-a concentrat pe asigurarea reprezentativității cu privire la regiunea geografică, genul și vârsta participanților. Din punctul de vedere al regiunii geografice și genului reprezentativitatea a fost asigurată cu strictețe. Din punctul de vedere al vârstei participanților, s-au luat decizii intenționate de creștere a proporției din eșantion a unor categorii de vârstă, pentru a asigura un număr total de cel puțin 70-80 de participanți din fiecare categorie; astfel de decizii s-au luat în special pentru categoriile de vârstă mici, articulate în eșantion din an în an – iar decizia a fost în detrimentul categoriilor de vârstă mai avansate, care în acest fel au scăzut din proporția totală avută în eșantion.
Eșantionul este unul foarte divers, iar procedura a fost laborioasă și complexă. Datele au fost culese pe parcursul anilor 2021, 2022 și 2023, față în față. Datele au fost culese parțial de clinicieni cu experiență, iar parțial cu ajutorul unei agenții de cercetare și colectare de date, care a avut ca operatori psihologi antrenați pentru administrarea acestui test. În cea mai mare parte a situațiilor testele au fost administrate în două sau trei sesiuni de testare, uneori și în mai multe sesiuni, mai ales în cazul copiilor mai mici sau a adulților cu vârste mai înaintate, unde oboseala s-a instalat mai repede în procesul de administrare. Nu toate subtestele au putut fi administrate în toate cazurile; totuși nu au fost acceptate ca fiind complete decât administrările care au avut aplicate cel puțin 38 din cele 47 de subteste (80% din total). În cazul unor subteste lipsă, s-a procedat la imputarea de date pe baza unor ecuații de regresie, în care scorurile probabile ale subtestelor lipsă au fost estimate ținând cont de tot restul subtestelor care fuseseră administrate din aceeași baterie.
Dintre participanții incluși în eșantion, 1146 au fost de gen feminin (51.55% din eșantionul total) și 1077 de gen masculin (48.45% din eșantionul total). Din punctul de vedere al genului participanților, abaterea eșantionului normativ față de proporțiile populației României este de doar 0.45%. Procesul de adaptare al WJ-IV™ a țintit selectarea participanților din toate cele opt regiuni de dezvoltare ale României. Diversele regiuni au cuprins între 199 de participanți (regiunea 5, Vest/Banat) și 432 de participanți (regiunea 1, Nord-Est/Moldova). Abaterile eșantionului normativ față de proporțiile respectivelor opt regiuni în populația României este minimală, de sub 0.5% pentru fiecare regiune.
Vârsta participanților a fost cuprinsă între 3 și 89 de ani. Din punctul de vedere al vârstei, eșantionul a fost calibrat având în vedere o progresie din an în an de la vârsta de 3 până la vârsta de 19 ani, urmat de o progresie din 5 în 5 ani ulterior vârstei de 20 și până la 90 de ani. Recensământul populației nu oferă date detaliate pentru fiecare an de viață, pentru copiii între 3 și 19 ani, iar aceste procente au fost estimate prin simpla împărțire la numărul de ani, realizată pe categoriile mai largi raportate de Institutul Național de Statistică. Categoriile de vârstă de la 3 la 14 ani ar fi avut însă în acest context proporții de doar 1.20% din eșantionul normativ, ceea ce s-ar fi reflectat în volume de doar 20-25 de participanți, insuficiente pentru a asigura stabilitate normelor. Am decis, din acest motiv, de aceea să creștem proporțiile din eșantionul normativ ale acestor vârste cu un factor de cel puțin 3, dar nu mai mult de 4, astfel încât să existe cel puțin 80 de participanți pentru fiecare din aceste grupuri categorii de vârstă. Evoluția caracteristicilor măsurate de WJ-IV™ este accelerată la aceste vârste scăzute, ceea ce justifică decizia luată de noi. În consecință, aceste categorii de vârstă sunt supra-reprezentate, iar categoriile mai avansate sunt ușor sub-reprezentate.
Trebuie sa fii autentificat pentru a adăuga un review.
Fii primul care scrie un review