BML-R

Work Memory Battery Revised

Bateria memoriei de lucru revizuită (BML-R) prin adăugarea testului de memorie asociativă, cea mai bună alegere pentru domeniul evaluării mnezice la copii și adolescenți

Categorie: Cod produs: BML-R

Ce este BML-R? 

BML-R este o baterie de memorie operaţională pentru perioada întregii şcolarităţi (ciclurile şcolare primar, gimnazial şi liceal, adică intervalul de vârstă 5-18 ani), care are ca şi criteriu de validare externă chiar media şcolară generală şi la materiile de bază, care sunt limba română şi matematica. BML-R este varianta revizuită Bateriei Memoriei de Lucru. BML-R este un instrument relevant pentru testarea memoriei de lucru, care folosește șase subteste. BML este considerată prima baterie de memorie românească, iar varianta sa revizuită, BML-R oferă acum o imagine și mai acurată a faţetelor memoriei de lucru implicate în învăţarea şcolară. Când este utilizat în conjuncţie cu o baterie de inteligenţă consacrată, BML-R oferă posibilitatea unei comparaţii semnificative între modul de funcţionare a dimensiunii operaţionale (inteligenţa) şi a celei informaţionale (memoria) în structura cognitivă umană. 

Pentru mai multe detalii, consultă secțiunile Scale și Caracteristici pe pagina testului. 


Cui se adresează și pentru ce este recomandat BML-R? 

Utilitatea BML-R se regăsește în psihologia școlară (anumite dificultăți de învățare), în psihologia dezvoltării (pentru depistarea anumitor anormalități și pentru inițierea unor măsuri de recuperare timpurie), în zona de clinică pediatrică, neuropsihologică și geriatrică, cât și în cercetarea psihologică (relaţiile dintre componenta verbală şi cea nonverbală din memorare şi învăţare). Specialiștii din domeniile psihologie școlară, asistență socială, psihopedagogie și consiliere și psihoterapie vor regăsi în BML-R instrumentul ideal. BML-R se adresează persoanelor care întrunesc criteriile pentru nivelul B de utilizare a instrumentelor psihometrice. 


Care sunt particularitățile BML? 

CONCIZIE. BML-R include 6 subteste: Memoria asociativă, Memoria cuvintelor, Memoria cifrelor, Memoria vizuală, Memoria ritmurilor și Memoria secvențelor, fiind un instrument psihometric util, atractiv, uşor de aplicat şi de scorat și cu o solidă susţinere teoretică, corespunzător standardelor actuale de construcţie pentru acest tip de teste. 

UTILITATE. Utilitatea acestui produs psihometric este una largă, fiind strâns legată de funcționarea structurii cognitive prin dimensiunile sale de encodare, stocare și recuperare a informației. Acest lucru este esențial în învățare în general și în cea școlară în special. Întreaga problematică a dificultăților de învățare câștigă prin BML-R un criteriu clar de evaluare a uneia dintre structurile cognitive cele mai profund implicate în acest proces. Apoi, diagnoza adecvată a memoriei de lucru este importantă în zona de apreciere a normalității/anormalității dezvoltării infantile, pentru a iniția de timpuriu măsurile de recuperare adecvate.Urmărirea eficacității măsurilor de intervenție propuse în zona psihologiei clinice sau educaționale este un alt scop pentru care a fost creată BML-R. Este vorba nu numai de clinica pediatrică, prima avută în vedere de BML-R, dar și de cea a adultului, de clinica neuropsihologică sau chiar de domeniul geriatric (după adaptările de rigoare), încă neabordat până acum cu această baterie de memorie. Nu în ultimul rând, cercetarea psihologică găsește în această baterie un instrument util și necesar pentru a studia relațiile dintre componenta verbală și cea nonverbală din memorare și învățare, pentru a aprecia raportul vizual și auditiv în structura cognitivă umană, raporturile dintre latura informațională și cea operațională a structurii cognitive umane, diferențele de gen relative la procesarea informațională sau cele aduse de dominanța manuală sau de lateralitatea cerebrală a anumitor funcții cognitive.

Scalele BML-R 

  • Memoria cuvintelor - memorarea unui număr cât mai mare de cuvinte dintr-o listă de 16 (itemi) din cinci încercări 
  • Memoria cifrelor - reproducerea unui șir de cifre a cărui lungime este mărită constant (reproducere în ordine sau în ordine inversă), în total 32 (16 + 16) itemi 
  • Memoria ritmurilor - 20 de secvențe de ritmuri (a căror complexitate crește pe măsură ce se avansează) de reprodus (20 itemi) 
  • Memoria secvențelor - folosind cuburi se tapotează un șir de cuburi de un anumit număr de ori și într-o anumită ordine (20 itemi) 
  • Memoria asociativă (cod A/B) - presupune codificarea unui simbol (cifră - cod B) sau vizual (cod A) cu unul vizual (cod A - 72 itemi; cod B - 125 itemi) 
  • Memoria vizuală - poziționarea din memorie a unui număr de 16 plăcuțe metalice

Abreviere BML-R
Data publicării FEB 2025
Forma de administrare Individuală, interactiv
Vârsta 5-18 ani
Volumul eșantionului 1811 (normativ)+ 1188 (rezervă)
Calificarea necesară B
Durată fără limită de timp, însă în jur de 45-50 minute
Tipul itemilor variat în funcție de subtest: memorare auditivă, vizuală etc.
Numărul itemilor variabil în funcție de vârstă (max 229)

Aurel Clinciu, PhD

Este: 

* secretar științific al specializării Psihologie. 

* absolvent (1976) al Facultății de Filosofie a Universității București, a dobândit experiența în psihologia clinică, psihodiagnoză și consiliere. 

* angajat al Universității Transilvania din 1998 este titular al disciplinelor Fundamentele psihologiei, Metodologia cercetării, Statistica și SPSS. 

* doctor în psihologie din 2004, este autor a patru cărți, trei cursuri și a peste 60 de articole în reviste de specialitate. 

* din 2006 membru al APR și al Colegiului Psihologilor din România, cu drept de liberă practică și supervizare. 

* deține gradul științific de doctor în neuropsihologie şi psihologie cognitivă - Universitatea Bucureşti cu teza Vizual şi auditiv în structura cognitivă umană. 

* (2003) - coordonator prof. univ. dr. Mielu Zlate (330 de pagini) domeniile sale de interes sunt psihologia cognitivă, fundamentele psihologiei, psihodiagnosticul, eșecul scolar, deficiențele cognitive si afective ale copilului, didactica universitară 

* este autorul a numeroase lucrări, dintre care o mică parte este redată mai jos: "Diferenţiere şi integrare, mecanismele fundamentale ale dezvoltării inteligenţei umane", a V-a sesiune de comunicări ştiinţifice "Eficienţă, legalitate, etică", Fundaţia "România de mâine", Universitatea Spiru Haret, Braşov, mai 1999, "Particularităţi ale structurii cognitive ale deficientului de intelect" , a VI-a sesiune de comunicări ştiinţifice "Eficienţă, legalitate, etică", Fundaţia "România de mâine", Universitatea Spiru Haret, Braşov, mai 2000. "Corelatele psihologice ale randamentului şcolar în ciclul primar şi gimnazial", a VII-a sesiune de comunicări ştiinţifice "Eficienţă, legalitate, etică", Fundaţia "România de mâine", Universitatea Spiru Haret, Braşov, decembrie 2000.

Eșantionul normativ al BML-R 

În ediția din anul 2012, Bateria Memoriei de Lucru a avut în spate un eșantion normativ de volum mare, reprezentativ național, care a furnizat datele pentru o etalonare corectă și nuanțată. Reluarea întregului proces de refacere a acestui eșantion nu s-ar fi justificat, deoarece caracteristicile populaționale nu s-au modificat semnificativ pe parcursul unui deceniu. Așadar, motivația actualei revizuiri a BML a constituit-o efortul de a îmbunătăți structura acestei baterii prin adăugarea unui al treilea test de cale vizuo-spațială, și anume proba de Cod. În felul acesta, calea vizuo-spațială a modelului memoriei de lucru a devenit direct comparabilă cu bucla fonologică, ceea ce a condus la ameliorarea calităților psihometrice ale bateriei. Pentru a face această corecție a modelului s-a folosit ca populație de referință eșantionul normativ original (N=1811), la care s-a adăugat un eșantion de rezervă larg, alcătuit din 1188 participanți cu vârste cuprinse între 5 și 18 ani, cu reprezentativitate zonală pentru Brașov și Țara Bârsei. Datele acestui eșantion suplimentar au fost culese pe parcursul ultimului deceniu în cabinete de consiliere școlară din Brașov. Deoarece comparația statistică a celor două eșantioane a indicat doar diferențe minore pentru unele dintre medii, a devenit posibilă integrarea probei de Cod A și B în structura BML-R, probă pe care am numit-o Învățare Asociativă, deoarece mecanismul de bază implicat în rezolvarea sarcinii de testare este substituția, adică asocierea dintre două simboluri.

Standardizarea BML pentru România a fost făcută în conformitate cu un plan de eşantionare aleatorie stratificată, elaborat în acord cu ultimul recensământ al populaţiei (anul 2002), cu toate corecţiile impuse de Institutul Naţional de Statistică valabile la începutul anului 2011 (http://insse.ro) (totalizând un număr de 1811 participanți). Eșantionul este echilibrat pe apartenenţa de gen, vârstă, zonă geografică, mediu şi studiile parentale. Diferenţa globală de două procente dintre genul feminin şi masculin corespunde de altminteri situaţiei demografice reale a populaţiei României. Repartizarea eşantionului după acest criteriu indică valori extrem de apropiate pentru mediile rural şi urban, atât pe ansamblu (53,9% urban şi 46,1 rural), cât şi pentru fiecare categorie de vârstă în parte. Cele opt zone geografice: proporţiile din populaţia generală reţinute în structura eşantionului normativ sunt extrem de apropiate de cele indicate de datele oficiale publicate. Cel mai adesea, ele sunt la distanţă de unul sau mai puţin de un procent de populaţia generală a României, pentru fiecare dintre zone. Pe ansamblu, se poate aprecia că toate cele trei categorii de studii parentale (generale, medii și superioare) sunt bine reprezentate în eşantionul normativ, care este unul echilibrat şi din acest punct de vedere.

Fii primul care scrie un review

Achiziționează acest produs

Ai nevoie de mai multe informații?

Ești interesat de anumite produse și îți este necesară descrierea procedurii de achiziție?
Un membru al echipei TestCentral te va ghida, oferindu-ți toate detaliile de care ai nevoie.

Member of the
Giunti Psychometrics International Group

Associate Member of the
European Test Publishers Group

Affiliate Member of
International Test Commission

SUS