TTCT®

Torrance® Tests of Creative Thinking

Testele Torrance® de Gândire Creativă (TTCT®) - celebrele instrumente utilizate la nivel internațional pentru măsurarea creativității

Categorie: Cod produs: TTCT®

Ce este TTCT®? 

TTCT® (Torrance Tests of Creative Thinking) sunt cele mai utilizate și recunoscute teste de măsurare a creativității la nivel internațional. Elaborate de Paul E. Torrance, aceste instrumente combină abordarea cantitativă și calitativă într-un format proiectiv, permițând o evaluare riguroasă, dar flexibilă, a potențialului creativ. TTCT sunt disponibile în patru forme: două verbale (Forma A și B) și două figurale (Forma A și B), fiecare oferind o perspectivă complementară asupra creativității. În viziunea lui Paul E. Torrance, creativitatea este procesul de identificare a unei probleme, căutarea unor soluții viabile, formularea de ipoteze, testarea și evaluarea acestora și comunicarea rezultatelor. Creativitatea implică elaborarea de idei originale, dezvoltarea unor noi perspective, combinarea și reconstruirea ideilor existente.

Pentru mai multe detalii, consultă secțiunile Scale și Caracteristici pe pagina testului. 


Cui se adresează și pentru ce este recomandat TTCT® ? 

TTCT® poate fi utilizat începând cu grădinița și până în învățământul universitar, fiind recomandat: 

  • în evaluarea potențialului creativ al copiilor și adolescenților; 
  • în identificarea copiilor supradotați; 
  • în proiecte educaționale centrate pe dezvoltarea creativității; 
  • în cercetare și diagnoză educațională; 
  • în consiliere psihologică și orientare vocațională; 
  • în mediul organizațional, pentru evaluarea creativității angajaților. 

Formele figurale sunt deosebit de utile pentru grupele mici de vârstă sau pentru persoane care nu se exprimă ușor verbal. Formele verbale pot fi administrate în grup sau individual, iar materialele sunt concepute pentru a crea o atmosferă relaxantă și stimulativă. 

Specialiștii din domeniile psihologie școlară, asistență socială, psihopedagogie și consiliere și psihoterapie vor regăsi în TTCT® instrumentul ideal. TTCT® se adresează persoanelor care întrunesc criteriile pentru nivelul A de utilizare a instrumentelor psihometrice, utilizarea sa nefiind condiționată de formarea sau experiența prealabilă în psihologie. 


Care sunt particularitățile TTCT® ? 

ABORDARE HIBRIDĂ. TTCT® îmbină elemente proiective cu o schemă de scorare standardizată. Acest model asigură echilibrul între exprimarea liberă și rigoarea evaluării, permițând măsurarea creativității în dimensiuni precum: Originalitate, Elaborare, Fluență, Flexibilitate, Rezistență la închiderea prematură.

FORMATE DIVERSE ȘI ACCESIBILE. TTCT® cuprinde: Formele Figurale A și B: bazate pe desen și completare vizuală; Formele Verbale A și B: bazate pe răspunsuri scrise la sarcini creative. Acestea sunt adaptate pentru vârste variate și pot fi administrate în contexte educaționale sau de cercetare. Manualul românesc include toate cele șase broșuri originale (instrucțiuni, scorare, norme), facilitând administrarea unitară. 

ETALONARE ȘI FIDELITATE. Etalonul românesc al TTCT® este detaliat și segmentat pe forme de test, vârstă și nivel școlar. Scorurile brute sunt raportate la aceste etaloane pentru interpretare standardizată. Studiile arată o fidelitate ridicată între evaluatori, dacă sunt respectate instrucțiunile de scorare. 

FLEXIBILITATE ÎN ADMINISTRARE. TTCT® permite atât administrare individuală, cât și de grup. Atmosfera de testare este importantă: se recomandă crearea unui climat de joc și explorare, evitând tonul evaluativ strict. Activitățile sunt percepute ca provocări ludice, care stimulează imaginația și expresivitatea. 

SCORARE MANUALĂ. TTCT® este scorabil manual în România, iar utilizatorii licențiați beneficiază de foi de scorare, ghiduri pas-cu-pas și exemple detaliate. Scorarea necesită pregătire atentă, iar experiența este esențială pentru asigurarea validității interpretărilor. Manualul românesc include ghiduri pentru scorarea formelor figurale (secțiunile C și D) și pentru interpretarea scorurilor prin raportare la norme (secțiunile E și F).

Scalele TTCT® 

Pentru Formele figurale există trei activități: 

  • CONSTRUIRE DE IMAGINI, 
  • COMPLETARE DE IMAGINI și 
  • LINII (forma A)/CERCURI (forma B), 

în vreme ce pentru Formele verbale există șase activități: 

  • ÎNTREBĂRI, 
  • GHICIREA CAUZELOR, 
  • GHICIREA CONSECINȚELOR, 
  • ÎMBUNĂTĂȚIREA PRODUSULUI, 
  • UTILIZĂRI NEOBIȘNUITE (cutii de carton/forma A, cutii de conserve/forma B)
  • SĂ PRESUPUNEM


Formele figurale sunt scorate folosind următorii indicatori:

  • Fluență. Reprezintă numărul de idei exprimate de o persoană prin răspunsuri interpretabile, pornind de la stimulul dat. Esența ideii poate fi redată și prin titlu, dar accentul principal trebuie să cadă pe utilizarea imaginii. Desenele abstracte, fără titluri și fără sens evident, nu sunt cotate. Fluența este evaluată doar pentru activitățile 2 și 3. 
  • Originalitate. Evaluată în funcție de gradul de noutate și neobișnuit al răspunsului, adică de frecvența scăzută a acestuia într-un eșantion normativ. Accentul cade pe utilizarea creativă a stimulului vizual, mai degrabă decât pe titluri. Răspunsurile banale primesc 0 puncte, cele integrate original primesc 1 punct. 
  • Elaborare. Evaluează detalierea și dezvoltarea răspunsurilor. Se pornește de la un răspuns minim, iar detaliile suplimentare contribuie la scor. Reflectă profunzimea creativității prin capacitatea de a adăuga elemente relevante și imaginative. 
  • Abstractizare semantică în titluri. Abilitatea de a sintetiza și organiza informația prin titluri. Titlurile valoroase surprind esența imaginii și permit o interpretare mai profundă. Sunt evaluate titlurile din Activitățile 1 și 2. 
  • Rezistență la închiderea prematură. Reflectă capacitatea de a menține deschis procesul de explorare vizuală. Persoanele creative evită soluțiile evidente și rapide, lăsând loc reinterpretărilor originale. 

La dimensiunile menționate se adaugă Lista celor 13 trăsături creative: 

  • Expresivitate emoțională (desen, titlu) 
  • Coerența povestirii (context, mediu) 
  • Mișcare sau acțiune 
  • Expresivitatea titlurilor 
  • Sinteza figurilor incomplete (combinații de două sau mai multe) 
  • Sinteza liniilor sau cercurilor (combinații de două sau mai multe cercuri sau perechi de linii) 
  • Vizualizare neobișnuită 
  • Vizualizare internă 
  • Extinderea sau ruperea granițelor 
  • Umor (titlu, desen) 
  • Bogăția imaginii 
  • Coloritul imaginii 
  • Imagini și idei fantastice


Formele verbale sunt scorate folosind următorii indicatori:

  • Fluiditatea. Scorul la fluiditate reflectă abilitatea subiectului de a produce un număr mare de idei, pe care să le verbalizeze. Fiecare sarcină verbală (activitate) încearcă să acceseze o abilitate sau un proces mental uşor diferit, iar o privire atentă la răspunsurile subiectului poate oferi indicii suplimentare cu privire la funcţionarea mentală a acestuia. 
  • Flexibilitate. Scorul la flexibilitate reprezintă abilitatea unei persoane de a produce idei variate, de a trece de la o abordare la alta, sau de a utiliza o varietate de strategii. Un scor redus indică un set restrâns de răspunsuri, ceea ce ar putea să se datoreze unor obiceiuri de gândire rigide, unui bagaj de cunoştinţe limitat, unei experienţe limitate, unei energii intelectuale limitate sau unei motivaţii limitate. În general, scorurile înalte sunt interpretate ca opuse descrierii oferite mai sus pentru scorurile mici. Totuşi, o flexibilitate extrem de mare ar putea să fie caracteristică pentru o persoană care sare de la o abordare la alta şi nu este în stare să se concentreze asupra unei anumite linii de gândire suficient de mult timp pentru a o dezvolta cu adevărat. 
  • Originalitate. Scorul la originalitate reprezintă abilitatea subiectului de a produce idei care sunt îndepărtate de ceea ce este evident, comun, banal sau consacrat. Un scor înalt cere abilitatea de a amâna gratificaţia şi de a amâna reducerea tensiunii şi indică de obicei o persoană nonconformistă, cu o energie intelectuală superioară. O astfel de persoană poate face salturi mentale, poate urma scurtături intelectuale în obţinerea soluţiilor, dar nu este în mod necesar inconstantă sau impulsivă. Ancore pentru interpretare pot fi derivate prin urmărirea scorurilor pentru originalitate nu de unele singure, ci în relaţie cu scorurile pentru fluiditate şi flexibilitate.
Revizie BUROS DA, in J. V. Mitchell, Jr. (Ed.), The ninth mental measurements yearbook.
Abreviere TTCT®
Data publicării 2008
Populația vizată adolescenți și adulți
Forma de administrare Figural A/B sau Verbal A/B (A şi B sunt forme echivalente ) Individuală/ Grup, Autoevaluare
Vârsta peste 5 ani
Volumul eșantionului 1518 (forma figurală); 1720 (forma verbală)
Calificarea necesară A
Durată 30 de minute Forma Figurală 40 de minute Forma Verbală
Tipul itemilor 3 activităţi pentru Forma Figurală 6 activităţi pentru Forma Verbală

Paul E. Torrance, PhD

Paul E. Torrance, PhD este supranumit Părintele Creativității, datorită celor peste șaizeci de ani de cercetare în domeniul psihologiei educaționale. Torrance a extins metodele de măsurare a conceptului de creativitate și a oferit pentru multă vreme o nouă bază de pornire a cercetărilor în această sferă. Testele Torrance ale Gândirii Creative au ajutat la infirmarea teoriei potrivit căreia testele de IQ erau suficiente pentru măsurarea reală a inteligenței. De asemenea, testele create de el au ajutat la demonstrarea faptului că nivelurile creativității pot fi evaluate și perfecționate prin practică. 

Întreaga sa viață a fost dedicată sporirii recunoașterii, acceptării și dezvoltării personalității creative, atât în spațiul de lucru, cât și în educație. În afară testelor de creativitate (folosite în peste 2000 de studii și traduse în peste 32 de limbi), Torrance a realizat și Programul pentru Soluționarea Problemelor de Viitor (Future Problem Solving Program – 1974) și a participat la dezvoltarea Modelului de Predare prin Incubație (Incubation Model of Teaching). 

Este autorul a zeci de cărți și a peste 2000 de articole publicate pe tema creativității, ceea ce îl face unul dintre cei mai publicați membri ai Universității Georgia (UGA). Originar din Milledgeville, Georgia, a studiat la Mercer, Minnesota (master) și și-a dat doctoratul în Michigan. Și-a început cariera profesională ca profesor de liceu și gimnaziu, consilier și administrator. Confruntarea cu elevii dificili, care în pofida acestui fapt deveneau oameni de succes, l-a determinat să inițieze studiile asupra creativității. 

Primul test de creativitate a fost realizat la Colegiul Militar Georgia, iar în 1945 a devenit consilier al veteranilor ce suferiseră dizabilități, la Biroul de Consiliere al Universității Minnesota. Curând, a fost inclus în U.S. Army, unde a lucrat ca psiholog și asistent social, intervievând, testând și consiliind persoanele citate în instanță. Acest lucru a dus mai târziu la ocuparea pozițiilor de decan, director și profesor al departamentului de Psihologie din cadrul Universității de Stat Kansas. În 1951, a devenit directorul Unității de Cercetare a Școlii de Supraviețuire la nivel Avansat a Forțelor Aeriene Americane (U.S. Air Force Advanced Survival School). În 1958, s-a reîntors la Universitatea din Minnesota și a fost director al Biroului de Cercetare Educațională până în anul 1966. Între anii 1966–1978, a ocupat poziția principală în Departamentul Educațional al UGA. 

Chiar dacă interesul primar al lui Torrance nu a fost evaluarea potențialului creativ, el a observat că dezvoltarea testelor de creativitate este un mijloc de descoperire și hrănire a calităților ce permit indivizilor să își exprime creativitatea. Unul dintre cele mai mari merite ale sale este acela de a fi dezvoltat activități de clasă menite să încurajeze elevii să gândească mai creativ viitorul.

Eșantionul normativ al TTCT® 

În România, Testele Torrance de Gândire Creativă nu au fost doar traduse. Deși s-au adoptat reperele interpretative consacrate pentru Statele Unite și demonstrate a avea aplicabilitate cross-culturală și o performanță foarte bună pentru alte culturi vest-europene și chiar est-europene, testul a fost re-normat pentru România. Au fost astfel constatate pe alocuri diferențe marcante între normele românești și cele americane, motiv pentru care îndemnăm cu putere utilizatorii testului să utilizeze normele publicate în acest manual și nu alte repere. 

Pentru Formele Figurale ale TTCT®, eșantionul normativ românesc a fost cules prin munca susținută a unei echipe de psihologi din domeniul psihologiei școlare și educaționale și a consilierii vocaționale, precum și prin operatori ai TestCentral. Deși s-au făcut eforturi pentru a culege date din întreaga țară, din toate zonele statistice, atât de la nivel rural cât și urban, majoritatea protocoalelor au fost strânse din mediul urban. Doar un număr de 166 protocoale, care corespund la 9,39% din întreaga colecție de date, au fost strânse din mediul rural. Datele au fost culese cu precădere din orașe precum București (inclusiv localități limitrofe, care reprezintă în mod formal județul Ilfov), Timișoara, Brașov, Petroșani, Craiova, Constanța, Cluj-Napoca și Iași. În total au fost culese și interpretate 1768 de protocoale ale Formelor Figurale A și B ale TTCT, de la un număr de 1518 de participanți. Au fost culese aproape 1850 de protocoale, însă unele nu au fost interpretabile, fiind evident refuzul persoanei evaluate de a colabora cu evaluatorul. Cei 1518 participanți se împart după cum urmează: 250 de participanți au oferit atât răspunsuri la Forma Figurală A cât și răspunsuri la Forma Figurală B. Un număr de 667 de persoane suplimentare au oferit răspunsuri doar pentru Forma Figurală A, iar alte 601 au completat Forma Figurală B. Totalul de protocoale pentru fiecare formă este așadar de 917 pentru Forma Figurală A și de 851 pentru Forma Figurală B. 

Pentru Formele Verbale ale TTCT®, eșantionul normativ românesc a fost cules prin munca susținută a unei echipe de psihologi din domeniul psihologiei școlare și educaționale și a consilierii vocaționale, precum și prin operatori ai TestCentral. Majoritatea protocoalelor au fost strânse din mediul urban. Doar un număr de 179 protocoale, care corespund la 9,08% din întreaga colecție de date, au fost strânse din mediul rural. Datele au fost culese cu precădere din orașe precum București (inclusiv localități limitrofe, care reprezintă în mod formal județul Ilfov), Timișoara, Brașov, Petroșani, Craiova, Constanța, Cluj-Napoca și Iași. Protocoalele culese astfel pentru Formele Verbale ale TTCT au fost scorate și interpretate de două echipe separate, fiecare având în responsabilitate aproximativ jumătate din protocoale. Scorarea protocoalelor a fost o sarcină mai dificilă decât culegerea lor efectivă. În total au fost culese și interpretate 1970 de protocoale ale Formelor Verbale A și B ale TTCT, de la un număr de 1720 de participanți. Cei 1720 de participanți se împart după cum urmează: 250 de participanți au oferit atât răspunsuri la Forma Verbală A cât și răspunsuri la Forma Verbală B. Un număr de 745 de persoane suplimentare au oferit răspunsuri doar pentru Forma Verbală A, iar alte 725 au completat Forma Verbală B. Totalul de protocoale pentru fiecare formă este așadar de 995 pentru Forma Verbală A și de 975 pentru Forma Verbală B.

Fii primul care scrie un review

Achiziționează acest produs

Fă-ți cont ca să beneficiezi în întregime de facilitățile TestCentral!

Pentru utilizatorii care se află la prima achiziție a unui test este obligatorie achiziția kitului cu numărul minimal de administrări afișat care să includă manualul(manualele) tehnic(e) al(e) instrumentului. Prețurile conțin TVA.

Ai nevoie de mai multe informații?

Ești interesat de anumite produse și îți este necesară descrierea procedurii de achiziție?
Un membru al echipei TestCentral te va ghida, oferindu-ți toate detaliile de care ai nevoie.

Member of the
Giunti Psychometrics International Group

Associate Member of the
European Test Publishers Group

Affiliate Member of
International Test Commission

SUS