Program modificat: revenim marți, 22 iunie 2021.

Câteva lucruri la care să te gândești din cauza pandemiei

Depinde de noi dacă ne vom aminti anul 2020 și ca pe un moment al transformărilor pozitive. Este evident că tragicul evenimentelor ne-a făcut să ne gândim mai mult la modul în care facem lucrurile zi de zi, iar această analiză a scos la iveală numeroase ”breșe și sincope”. Ne-am fost necesar timp să acceptăm că ele există în sistem, iar acum cu toții lucrăm să ne schimbăm viețile în mai bine. De altfel și misiunea TestCentral este însuflețită de același crez: vrem ca alături de tine să aducem binele mai aproape de oameni. Însă 2020 ne-a demonstrat că trebuie să facem asta folosind ”un aproape distanțat”. 

TestCentral_distanțare

Iată câteva teme care nu îmi dau pace și pe care ți le propun și ție pentru reflecție. Cred că anul care vine ar putea constitui cel mai bun prilej de a găsi și încerca diverse soluții, până când una dintre ele se va stabili drept cea mai eficace: 

Problemele de atașament, anxietate și depresie cauzate de izolarea socială prelungită. Aceste vremuri tulburi au impactat considerabil problemele de sănătate mentală cu care omenirea se confrunta deja. Ne simțim mai singuri și mai speriați. Și poate cel mai important aici ar fi de menționat evidentul: cu toții ne simțim astfel și cu toții ne învinovățim de a nu fi mai puternici. Pandemia a subliniat incertitudinea vieții, iar noi am vrut să răspundem cu flight or fight, doar că pandemia ne-a ironizat și a zis freeze at your home

TC_freeze

Poate o analogie îndrăzneață, dar bună de folosit în (auto)terapie, ar fi să ne imaginăm cum reacționează deprivații de libertate cu sentințe îndelungate. Efectele psihologice menționate sunt: A. Dependența de structură și facilitățile ei implicite (comparabilă cu dependența de ritualul zilnic); B. Hipervigiliența, suspiciunea și scăderea încrederii interpersonale (contribuie la însingurare); C. Izolarea și retragerea socială (din diverse motive); D. Încorporarea normelor exploatative ale mediului (conduce la negarea individualității); E. Diminuarea valorii personale (* mai în detaliu despre acest subiect la U.S. Department of Health & Human Services ASPE). De această dată, suntem încarcerați în limitele și restricțiile propriei noastre minți și depinde de comportamentul nostru cât de devreme va veni eliberarea. Dialogul cu un specialist ar putea porni de la răspunsurile la Hamilton Depression Inventory® (Inventarul de Depresie Hamilton®, HDI®).

Neîncrederea cronică și tendințele conspiraționiste. Oamenilor le-au plăcut dintotdeauna poveștile, pentru că au fost calea perfectă de a evada dintr-o realitate prea puțin ofertantă. Acum, internetul le oferă un alibi perfect, pentru că îi transformă în creatorii propriei realități. Povestea este actualmente susținută de sursele de pe internet și este contraintuitiv că ar trebui să cauți și sursele care să ți-o infirme. Dacă există și un fond de neîncredere și de teamă generalizată, atunci apare și senzația de amenințare. Cum oamenii se identifică cu povestea pe care au creat-o, în fața unor evidente contradicții nu-și vor simți amenințată povestea, ci chiar propria identitate. Poți monitoriza nivelul de anxietate cu State-Trait Anxiety Inventory® Y Form (Inventarul Anxietății ca Stare și Trăsătură pentru Adulți, STAI® - Y) și realiza profilul psihopatologic al tendințelor paranoide cu Millon® Clinical Multiaxial Inventory – III (Inventarul Clinic Multiaxial Millon® - III, MCMI®-III)

Furia ca stare de spirit. Sentimentul acut de nedreptate, experimentarea neajutorării și a lipsei de putere, cât și claustrarea impusă, nu fac decât să contribuie la iritare și mânie, care mai apoi se acumulează în furie. Ceea ce a început ca o stare situațională de furie, poate pe fondul unei trăsături de personalitate predispozante să exacerbeze resimțirea și exteriorizarea furiei. De asemenea, și trăirea internă a furiei poate avea consecințe deosebit de negative, cum sunt depresia și somatizarea. Programele de anger management ar trebui să fie o prioritate în astfel de cazuri, iar monitorizarea evoluției cazului poate fi realizată cu celebrul State-Trait Anger Expression Inventory, 2nd Edition (STAXI®-2, Inventarul Furiei ca Stare și Trăsătură – 2)

Experimentarea doliului în condițiile izolării. Câteva zeci de mii de persoane au decedat în România în urma unor diagnosticării pozitive cu COVID19 cu sau fără afecțiuni asociate, însă persoanele apropiate lor, sunt impactate în moduri dificil de imaginat. Spre exemplu, șocul este mai puternic deoarece boala evoluează impredictibil și nimeni nu își poate lua la revedere de la cel drag din cauza politicilor de prevenție a transmiterii virusului. Pierderea este trăită mai intens din cauză că vine deja pe un fond acumulat de singurătate și izolare, iar îndoliatul percepe că a pierdut mai întâi contactul cu lumea, mai apoi pe cel iubit și apoi pe sine. Exprimarea durerii emoționale se modifică deoarece ritualul specific nu mai poate fi desfășurat ca înainte. Starea de abatere și retragere trenează până la cronicizare. 

Calitatea vieții s-a modificat considerabil pentru majoritatea dintre noi, însă într-un mod foarte variat. Pentru a putea interveni cu maximum de beneficii, ar trebui elaborat un plan personalizat care să țină cont în mod obiectiv de specificul individual al fiecărei persoane. Cum își definește acum satisfacția cu viața persoana? Ce arii ale vieții sunt ancorele acesteia și care arii sunt marcate de insatisfacție, dar și de o semnificație majoră pentru persoană? Quality of Life Inventory (QOLI®, Inventarul Calității Vieții) ți-ar putea servi deoarece evaluează impactul acestor arii de viață: Sănătatea, Stima de sine, Țelurile și valorile, Banii, Munca, Jocul, Învățarea, Creativitatea, Ajutorul, Iubirea, Prieteniii, Copiii, Rudele, Acasă, Cartierul și Comunitatea. 

Efectele absenței proximității fizice. Îmbrățișările de altădată au dispărut, iar efectele celor virtuale se resimt: nivelurile hormonilor ocitocină, serotonină și dopamină nu mai contribuie la fel ca înainte la menținerea bunăstării psihologice. 

Dating-ul și relațiile amoroase – Dragostea în vremea holerei pandemiei. Cum își mai dau oamenii întâlnire și cum mai stabilesc raporturi de încredere zilele acestea? Cum este flirtul cu mască? Iar dacă formează deja un cuplu, interesat să își depășească problemele, cum pot participa la sesiunile individuale de terapie din aceeași casă? Ce se întâmplă acum, când virusul i-a pus față în față și trebuie să ajungă la un consens, dar le este teamă că acest acord va fi chiar ultimul? Poți folosi Dyadic Adjustment Scale® (Scala de Adaptare în Cuplu, DAS®), atât pentru abilita diade abia formate în obținerea satisfacției în cuplu, cât și pentru stabili dacă terapia celor doi se va desfășura individual, în caz de divorț/separare. 

TestCentral_generozitate

Stilul de gândire, sărăcia și generozitatea. Criza sănătății a devenit aproape imediat și criza financiară și a fost cel mai sensibil indicator în a ne arăta cât de interconectați suntem. Să dezvolt: dacă ne-am protejat sănătatea urmând recomandările de tip remote, am economisit nu doar drumul, cât și câteva ore, iar acestea au fost vitale pentru stilul nostru de viață. Dacă eram mereu pe fugă, cu convingerea că nu avem timp de gândit, acele ore au devenit răgazul ideal pentru conștientizare. Și am devenit din nou stăpâni pe deciziile noastre de consum. Numai că această pozitivă concluzie din ograda noastră s-a tradus invers în grădinile celor mai puțin norocoși. Oare nu ar fi benefic ca psihologii să ofere niște cursuri de educare a generozității? Surprinzător, atunci când oferim din puținul nostru, ne simțim mai recunoscători, mai conectați și - automat mai puțin singuri. Mai mult, nu cred că trebuie ai o avere imensă ca să-ți convingi semenii că pot ajuta la combaterea sărăciei. Este simplu de reținut: dacă nu mai consumi, atunci oferă. 

Obiceiurile și sedentarismul. Distanțarea, izolarea și carantinarea au afectat și cantitatea de exercițiu fizic pe care fiecare o depunea zilnic, ceea ce a modificat modul în care resimțim senzațiile la nivelul propriului corp. Am fost mai sedentari și ne-am neglijat ”casa sufletului”, iar acum nota de plată a sosit și este dureroasă. Inputul unui psiholog aici ar putea fi legat de dezvoltarea unor obiceiuri sănătoase, pentru că activitatea fizică nu înseamnă în mod necesar practicarea unui sport de performanță. Suntem pe aproape cu ghicitul, căci are de-a face mai degrabă cu motivația performanței, iar Achievement Motivation Inventory® (AMI®, Inventarul Motivației pentru Performanță) este aici că să te ajute să transformi oamenii în proprii lor antrenori către o viață activă, dar fără experimentarea durerii. 

Shopping-ul și mâncatul compulsiv. În vreme ce unii au redescoperit ritualul preparării cafelei la ibric, în locul celei de la magazinul din drumul către birou, iar alții au remarcat că mâncarea de acasă este infinit mai proaspătă decât cea comandată, că nu întârzie niciodată și că este colosal mai ieftină, există și o a treia categorie de persoane: cele care nu se mai pot opri din cumpărături. Pentru acestea durerea restricțiilor s-a tradus în achiziții nelimitate. Riscul acestui tip de compulsie este considerabil de mare pentru a fi gestionat de către un specialist cu tehnicile similare adicțiilor uzuale, la care să fie adăugate informații de educație financiară și exerciții zilnice de surprindere a golului emoțional care reclamă impulsul nestăvilit de achiziție. Mâncatul compulsiv vine și el pe același fond: acel comfort food care pare să nu mai aline suferința izolării. Oamenii mănâncă mai mult, mai repede, chiar și când nu le este foame, pentru că nu găsesc ceva mai bun de făcut în așteptarea ”eliberării” de consecințele pandemiei. Apoi se simt rușinați că au făcut-o, iar această emoție îi conduce din nou spre același comportament. Și aici ajutorul unui specialist este urgent necesar. Dimensional Assessment of Personality Pathology – Basic Questionnaire® (DAPP-BQ®, Chestionarul de Evaluare Dimensională a Patologiei Personalității) te poate ghida în stabilirea motivelor care stau la baza comportamentului compulsiv. 

Telepractica. Cum te-ai pregătit pentru atunci când clienții vor anula ședințele in vivo din cauza pandemiei? Dar pentru cazurile în care va trebui să le anulezi tu? O variantă ar putea fi telepractica bazată pe convorbirea telefonică, fie video, fie în scris (email, servicii poștale clasice). Tehnologia ajută semnificativ, însă deși nu întodeauna va acoperi total beneficiile ședințelor față-în-față, va avea alte avantaje care o vor face un aliat bun. Va trebui să gândești noi tipuri de consimțământ informat care iau în considerare mediul (spre exemplu, clauze GDPR pentru o eventuală aplicație mobilă pe care ai dezvoltat-o sau pur și simplu asigurarea că nu vei înregistra convorbirea decât cu acordul punctual și sub motivul bine întemeiat de a sprijini terapia al clientului tău) și va trebui să utilizezi mai frecvent evaluările online. Poți citi mai multe despre beneficiile testării online în GO ONLINE


A scris pe nerăsuflate și nemâncate, într-o sâmbătă ploioasă de decembrie, și a prelucrat imaginile în aceeași seară, Camelia Ionescu, M.A. Psychologist, Marketing Specialist @TestCentral. Poate îi amintești să își autoadministreze Survey of Work Styles® (SWS®, Chestionarul Stilurilor de Lucru).

Ai nevoie de mai multe informații?

Ești interesat de anumite produse și îți este necesară descrierea procedurii de achiziție?
Un membru al echipei TestCentral te va ghida, oferindu-ți toate detaliile de care ai nevoie.

Member of the
Giunti Psychometrics International Group

Associate Member of the
European Test Publishers Group

Affiliate Member of
International Test Commission

SUS