Out of Office - Revenim la birou pe data de 9 Ianuarie 2025, iar până atunci vă dorim 🎉 Sărbători Fericite 🎉 alături de cei dragi!

STAI® - C

State-Trait Anxiety Inventory® Form for Children

Inventarul Anxietății ca Stare și Trăsătură, pentru Copii (STAI® - C ) - cel mai popular instrument psihometric pentru evaluarea anxietății pe modelul stare-trăsătură, la copii
Categorie: Cod produs: STAI® - C

Ce este STAI®-C? 

STAI®-C este instrumentul ideal pentru măsurarea nivelului de anxietate la copii și adolescenți. Inventarul este de tip autodeclarativ și abordează în mod specific anxietatea, diferențiind între condiția temporară a anxietății ca ”stare” și cea generală, de mai lungă durată, recunoscută drept anxietatea ca ”trăsătură”. 

STAI®-C face de altfel parte dintr-o familie de instrumente create de echipa condusă de C. Spielberger, PhD, și dedicate măsurării stărilor emoționale, cum sunt STAI®-Y (anxietatea la adulți) sau STAXI® (furia). Forma C a STAI® este versiunea pentru copii a inventarului STAI, Forma Y

Popularitatea de care testul se bucură a determinat traducerea și adaptarea lui în peste 40 de țări, iar ușurința administrării celor două serii a câte 20 de itemi corespondente celor două scale: S-Anxiety (Anxietatea ca stare) și T-Anxiety (Anxietatea ca Trăsătură), îl face să fie preferat în screening, monitorizare sau diagnostic diferențial. Chiar dacă este folosit în mod special pentru evaluarea anxietății copiilor cu vârsta între 9 și 12 ani, STAI®-C poate fi folosit și pentru copiii cu vârstă mai mică ce au abilități medii sau peste medii de citit, ca și pentru copii mai mari ca vârstă, dar care au această abilitate dezvoltată sub medie. 

Pentru mai multe detalii, consultă secțiunile Scale și Caracteristici pe pagina testului. 



Cui se adresează și pentru ce este recomandat STAI®-C? 

STAI®-C se adresează specialiștilor din domeniul sănătății mentale, cum sunt psihologii clinicieni, psihoterapeuții, medicii și consilierii, dar psihologilor școlari sau celor din cercetare, în scopul monitorizării periodice a stării emoționale. 

Inventarul este utilizat cu precădere în următoarele situații: (i) diagnoza clinică la copii, (ii) evaluarea anxietății clinice pediatrice la pacienții psihiatrici, psihosomatici, ai chirurgiei sau ai medicinei generale, (iii) pentru diferențierea anxietății de depresie la copii și pentru (iv) cercetări asupra copiilor în domeniul psihologiei și al sănătății. 



Care sunt particularitățile STAI®-C? 

ACREDITARE CPR. STAI®-C este recomandat de Colegiul Psihologilor din România și a primit în 2007 avizul pe o perioadă nedeterminată pentru domeniile de utilizare: psihologie clinică, consiliere psihologică, psihologie educaţională și consiliere şcolară. 

RAPORT EXCELENT TIMP/REZULTATE. STAI®-C a fost construit pentru a permite auto-administrarea și nu are timp limită pentru completarea sa. Poate fi administrat individual sau în grup. Instrucțiunile complete sunt imprimate pe formularul de testare. În general, copiii de clasa a IV-a, a V-a și a VI-a, nu au nevoie de mai mult de 8-12 minute pentru completarea uneia dintre cele două scale (S-Anxiety sau T-Anxiety) și mai puțin de 20 de minute pentru a le completa pe amândouă. 

APLICABILITATEA MODELULUI DUAL. Scala S-Anxiety a fost concepută pentru a evalua modul în care s-au simțit respondenții într-un moment al trecutului recent și modul în care anticipează că se vor simți într-o situație specifică ipotetică sau din viitor. Scorurile obținute determină nivelurile actuale ale anxietății ca stare, pe de o parte indicând modul în care anxietatea funcționează ca motor al comportamentelor și acțiunilor, iar pe de altă parte indicând modificările anxietății transitorii experimentate de copil/adolescent în timpul programelor de consiliere, terapie și modificare comportamentală. Se poate măsura nivelul de stres indus de anumite proceduri sau stresori inevitabili ai vieții cum sunt integrarea școlară, examinările, tratamentele dentare sau operațiile chirurgicale iminente. Scala T-Anxiety se dovedește a fi utilă în identificarea nivelurilor înalte ale anxietății nevrotice și în evaluarea eficienței clinice imediate sau pe termen lung a procedurilor pentru reducerea acesteia.

Scalele STAI®-C

1. Scala Anxietății ca stare (S-Anxiety): este construită pentru a evalua stările tranzitorii de anxietate, subiective, percepute în manieră conștientă sub formă de temeri, tensiune și îngrijorare, stări ce pot varia în intensitate și pot fluctua în timp. Această scală este alcătuită din 20 de itemi, prin intermediul cărora copiii/adolescenții sunt întrebați cu privire la modul în care se simt într-un moment dat din timp. 

2. Scala Anxietății ca trăsătură (T-Anxiety) măsoară diferențele individuale relativ stabile în ceea ce privește predispoziția către anxietate, cu alte cuvinte diferențele în tendința de a simți stări anxioase la copii/adolescenți. Respondenții ce înregistrează scoruri ridicate la scala T-Anxiety sunt mai predispuși să răspundă la situații percepute ca amenințătoare cu creșteri în intensitate pe scala S-Anxiety decât copiii ce înregistrează scoruri scăzute pe scala T-Anxiety. Scala constă din 20 de itemi, dar respondenții răspund acestor itemi prin indicarea modului în care ei se simt în general.


Profiluri STAI®-C

Revizie BUROS DA, reviewed in O. K. Buros (Ed.), The eighth mental measurements yearbook.
Abreviere STAI®-C
Data publicării 2007
Forma de administrare Individual/Grup, Autoevaluare
Vârsta 8-16 ani
Volumul eșantionului 1697
Calificarea necesară B
Durată 12-15 minute
Tipul itemilor Itemi verbali scorați pe o scală cu 3 trepte
Numărul itemilor 40

Charles D. Spielberger, PhD

Charles D. Spielberger a fost Profesor Emerit pentru Cercetare în Psihologie (Distinguished Research Professor of Psychology) și Director al Centrului de Cercetare în Medicină Comportamentală și Psihologia Sănătății (Center for Research in Behavioral Medicine and Health Psychology) la University of South Florida, unde a activat din 1972. Anterior, a condus programul doctoral în Psihologie Clinică al USF și a predat ca profesor la Universitatea Duke (1955-62), universitatea Vanderbilt (1963-66), și la Florida State University (1967-72), unde a fost și Director pentru Training Clinic. Este acreditat ca Specialist în Psihologie Clinică de Consiliul American pentru Psihologie Profesională (American Board of Professional Psychology) și a fost de asemenea Practician (Distinguished Practitioner) al Academiei Americane (US National Academies of Practice).
 
Charles D. Spielberger este autor, coautor sau editor a mai mult de 400 de publicații profesionale, iar interesele sale curente în cercetare s-au concentrat pe: anxietate, curiozitate, depresie și manifestarea, exprimarea și controlul furiei; stres ocupațional și managementului stresului; efectele stresului, emotiilor și factorilor de stil de viață asupra etiologiei și dezvoltării hipertensiunii, afecțiunilor cardiovasculare și a cancerului.
 
Cărțile sale includ Anxiety and Behavior (1966); Contributions to General Psychology (1968); Anxiety and Educational Achievement (1971); Anxiety: Current Trends in Theory and Research (1972); Cognitive and Affective Learning Strategies (1979); Police Selection and Evaluation (1979); Understanding Stress and Anxiety (1979); Anxiety in Sports (1988); Cross-Cultural Anxiety, Volumele 1-4 (1976-1990), cu R. Diaz-Guerrero); Personality Assessment in America (1992); Test Anxiety: Theory, Assessment and Treatment (1995); și continuă seria de cercetare, la al 17-lea volum, Stress and Emotion (1975-2004, cu I. Sarason).

Dintre instrumentele dezvoltate de Charles D. Spielberger, celebrul State-Trait Anxiety Inventory (1970, 1983) a fost tradus în 72 de limbi și dialecte și a devenit astăzi un standard internațional pentru măsurarea anxietății. Este de asemenea autor al State-Trait Anxiety Inventory for Children (1973), Test Anxiety Inventory (1980), State-Trait Anger Expression Inventory (1988, 1999), și al Job Stress Survey (1995, 1999).

El a fondat American Journal of Community Psychology în 1971, al cărui editor a fost timp de șapte ani și este astăzi editor asociat al Journal of Occupational Health Psychology și al International Journal of Stress Management.

În perioada 1991-1992, Charles D. Spielberger a fost președinte al Asociatiei Psihologilor Americani: vreme de cinci mandate a fost membru în consiliul director al Diviziei APA pentru psihologie clinică (1985-87; 1993-98, 2000-06). Între 1998-2002 a fost președinte al Asociației Internaționale pentru Psihologie Aplicată, iar între 1992-2000 președinte al Asociatiei Internaționale pentru Managementul Stresului. Este membru deplin sau membru onorific în peste 20 de societăți științifice și academice, în 14 Divizii ale APA și membru al Academiei de Cercetare pentru Medicina Comportamentală și al Academiei de Științe din New York.

Eșantionul normativ al STAI®-C  

În România, STAI-C a fost aplicat unor copii și adolescenți cu grupe de vârste mai extinse decât cele folosite inițial în versiunea americană. Astfel, STAI-C a fost administrat, în timpul orelor normale de curs, copiilor din clasele a III-a, a IV-a, a V-a, a VI-a, a VII și a VIII-a, respectiv liceenilor din clasele a IX-a, a X-a și a XI-a. Vârsta copiilor a fost între 8 și 17 ani, N = 1697 (dintre care 886 de gen masculin). Motivul extinderii grupurilor de vârstă a fost acoperirea acelor copii și adolescenți pentru care nu există o măsură de evaluare a anxietății ca stare și trăsătură. Eșantionul este redat pe gen și clasă școlară.

Fii primul care scrie un review

Achiziționează acest produs

Ai nevoie de mai multe informații?

Ești interesat de anumite produse și îți este necesară descrierea procedurii de achiziție?
Un membru al echipei TestCentral te va ghida, oferindu-ți toate detaliile de care ai nevoie.

Member of the
Giunti Psychometrics International Group

Associate Member of the
European Test Publishers Group

Affiliate Member of
International Test Commission

SUS