Ce este MSCEIT-YRV™?
MSCEIT-YRV™ este conceput pentru evaluarea inteligenței emoționale la pre-adolescenți și adolescenți (cu vârste cuprinse între 10 și 18 ani). MSCEIT-YRV™ măsoară abilitatea de a utiliza sentimentele în dezvoltarea raționamentelor și abilitatea de a da un sens mai puternic gândurilor prin intermediul emoțiilor. Inteligența emoțională este definită mai specific drept „abilitatea de a percepe emoții, de a accesa și genera emoții, pentru a asista procesul de gândire, de înțelegere a emoțiilor și cunoștințelor emoționale și de a regla emoțiile astfel încât să fie stimulată creșterea emoțională și intelectuală”. MSCEIT‑YRV™ este mai degrabă un test care măsoară cât de bine pot oamenii să îndeplinească sarcini și să rezolve probleme cu conținut emoțional, decât un test de autoevaluare a percepției legată de propriile abilități emoționale (comparativ, spre exemplu, cu EQ-i:YV™ care este similar în abordare testelor de personalitate.)
Studiile de validitate efectuate utilizând MSCEIT‑YRV™ indică faptul că EI are aplicații practice importante. Deși MSCEIT‑YRV™ a fost disponibil pentru a fi utilizat în cercetare pentru o perioadă scurtă de timp, există deja dovezi preliminare care indică o potențială legătură între EI și performanța academică, respectiv relaționarea pozitivă cu alte persoane (Mayer, Roberts, & Barsade, 2008; Mayer, Salovey, & Caruso, 2008).
MSCEIT‑YRV™ poate ajuta cercetătorii și specialiștii în educație să identifice cu o mai mare ușurință și acuratețe copiii și adolescenții care sunt expuși riscului de a se implica în conflicte sociale, izolare socială și abuz de droguri și de alcool. Testul poate fi, de asemenea, utilizat pentru a evalua rezultatele intervențiilor de învățare socio-emoțională și pentru a ajuta la identificarea copiilor și adolescenților cu niveluri ridicate de abilități EI, astfel încât să fie încurajați să le fructifice în viața lor de zi cu zi.
Precum MSCEIT®, MSCEIT-YRV™ are la bază Modelul cu patru ramuri al inteligenţei emoţionale (Four Branch Model) și cuprinde 101 de itemi, care necesită un timp de completare de 20-30 de minute.
Pentru mai multe detalii, consultă secțiunile Scale și Caracteristici pe pagina testului. Vizionează aici prezentarea video a testului.
Cui se adresează și pentru ce este recomandat MSCEIT-YRV™?
Fiind un instrument de clasă B, puterea interpretativă a MSCEIT‑YRV™ maximă în mâinile celor care fie sunt licențiați ca psihologi, fie au expertiză în psihometrie sau competențe dobândite în arii asociate. El poate fi utilizat atunci când este necesară evaluarea comprehensivă a inteligenței emoționale. De exemplu, poate fi aplicat în medii de cercetare educaționale, clinice, medicale și de dezvoltare. MSCEIT‑YRV™ poate fi util psihologilor și consilierilor școlari în identificarea elevilor care nu prezintă abilitatea de a face față în mod adecvat solicitărilor sociale și care sunt predispuși să răspundă acestor solicitări cu comportamente problematice, cum sunt fumatul, consumul de alcool și activitățile cu caracter violent. Rezultatele evaluării cu ajutorul MSCEIT‑YRV™ pot fi utile consilierilor atunci când explorează cauzele comportamentelor unui elev, sau atunci când discută despre opțiunile elevului privind continuarea traseului său educațional și vocațional. În domeniul clinic, poate ajuta un clinician să înțeleagă sau să diferențieze anumite comportamente; de exemplu, dacă un copil se comportă într‑o manieră inadecvată din punct de vedere social, deoarece îi lipsește înțelegerea a ceea ce trebuie să facă – cum este cazul unei inteligenței emoționale scăzute – sau se răzvrătește împotriva altora. Pe baza acestui tip de cercetare, psihologii pot folosi MSCEIT‑YRV™ pentru a ajuta copiii și adolescenții să dezvolte o mai bună înțelegere de sine. Testul poate fi de asemenea util în domeniul disciplinar, corecțional și judiciar, deoarece, de exemplu rezultatele cercetărilor sugerează faptul că scorurile scăzute ale inteligenței emoționale pot fi puse în legătură cu creșterea consumului de droguri și a violenței interpersonale.
Care sunt particularitățile MSCEIT-YRV™?
ACREDITAREA CPR. MSCEIT‑YRV™ este în curs de avizare de către Colegiul Psihologilor din România.
APTITUDINAL. Conform modelului teoretic al Celor Patru Ramuri, rezultatele sunt prezentate sub forma unui scor total al inteligenței emoționale (EIQ Total), subscoruri pentru cele două arii ale inteligenței emoționale (EIQ experiențială și EIQ strategică) și scoruri pentru fiecare dintre cele patru ramuri ale inteligenței emoționale (Perceperea emoțiilor, Facilitarea gândirii, Înțelegerea emoțiilor și Gestionarea emoțiilor).
UNIC. MSCEIT‑YRV™ este un test care prezintă caracteristici psihometrice, validitate și fidelitate, foarte ridicate, fiind singurul instrument care folosește un cadru teoretic bazat pe abilități pentru a evalua inteligența emoțională la copii și adolescenți.
Scalele MSCEIT-YRV™
La fel ca MSCEIT, MSCEIT-YRV™ este conceput pentru a genera un scor general al inteligenței emoționale, scoruri pentru cele două arii și scoruri pentru fiecare dintre cele patru ramuri. Spre deosebire de MSCEIT, MSCEIT-YRV™ nu generează scoruri pentru fiecare sarcină în parte. Scorurile sunt raportate sub forma unor Coeficienți ai Inteligenței Emoționale (Emotional Intelligence Quotients, EIQs).
La cel mai înalt nivel ierarhic, EIQ Total (coeficientul de inteligenţă emoţională total) măsoară inteligența emoțională generală a unui copil sau adolescent. Următoarele două scoruri reprezintă ariile de abilitate în inteligența emoțională.
Inteligența emoțională experiențială (Experiential Emotional Intelligence Quotient, EIQ Experiențială) descrie gradul în care o persoană integrează experiența emoțională, o recunoaște, o compară cu alte senzații și determină modul în care interacționează cu gândirea.
Inteligență emoțională strategică (Strategic Emotional Intelligence Quotient, EIQ Strategică) indică gradul în care o persoană înțelege semnificația emoțională a unor evenimente sau realități, implicațiile acestora pentru relații și, de asemenea, acoperă abilitatea de a gestiona emoțiile proprii și pe ale celorlalți..
Ceilalți patru coeficienți ai inteligenței emoționale reprezintă cele patru ramuri individuale din modelul EI descris mai devreme. Aceste scoruri sunt, după cum urmează:
- Perceperea emoțiilor, Ramura 1 (Perceiving Emotions, Branch 1) – reprezintă abilitatea de identificare a emoțiilor
- Facilitarea gândirii, Ramura 2 (Facilitating Thought, Branch 2) – utilizarea emoțiilor în diferite procese cognitive
- Înțelegerea emoțiilor, Ramura 3 (Understanding Emotions, Branch 3) – se referă la cunoștințele persoanei despre emoții
- Gestionarea emoțiilor, Ramura 4 (Managing Emotions, Branch 4) – abilitatea de reglare emoțională a persoanei evaluate
Profiluri demonstrative MSCEIT-YRV™
Revizie BUROS | DA, reviewed in J. F. Carlson, K. F. Geisinger, & J. L. Jonson (Eds.), The twenty-first mental measurements yearbook. |
Abreviere | MSCEIT-YRV™ |
Data publicării | 2022 |
Populația vizată | copii și adolescenți |
Forma de administrare | Individuală/ Grup, Autoevaluare |
Vârsta | 10-18 ani |
Volumul eșantionului | 1447 |
Calificarea necesară | B |
Durată | 20-30 minute |
Tipul itemilor | verbali/imagini, cotați pe o scală cu 5 trepte |
Numărul itemilor | 101 |
Eșantionul normativ al MSCEIT-YRV™
Traducerea iniţială a itemilor testului a fost trecută printr-o primă retroversiune, care a fost trimisă evaluării și aprobării specialiştilor Multi-Health Systems, Inc. Aceștia au sugerat o serie de modificări, care au fost urmate și implementate de către echipa de specialiști care s-a ocupat de procesul de adaptare a MSCEIT‑YRV™ în România, echipă coordonată de Dragoș Iliescu și Andreea Butucescu. Eșantionul normativ românesc se bazează pe un număr de 1447 de participanți, având vârsta medie (M) de 14.10 ani și abaterea standard (SD) de 2.17. În mod similar cu versiunea originală a testului original, participanții au fost împărțiți în trei subeșantioane luând în considerare următoarele categorii de vârstă: 10-12 ani, 13-15 ani și 16-18 ani.
Trebuie sa fii autentificat pentru a adăuga un review.
Fii primul care scrie un review