Out of Office - Revenim la birou pe data de 9 Ianuarie 2025, iar până atunci vă dorim 🎉 Sărbători Fericite 🎉 alături de cei dragi!

TOM®

Test di Orientamento Motivazionale®

Testul Orientării Motivaționale (TOM®) ideal în măsurarea motivelor ce orientează comportamentul la locul de muncă și a înclinaţiilor motivaţionale în context organizaţional
Categorie: Cod produs: TOM®

Ce este TOM®? 

TOM® este chestionar autodeclarativ scurt și rapid, dezvoltat pentru a măsura înclinațiile motivaționale care orientează comportamentul la locul de muncă. Problematica motivației ocupă un loc esențial atât în literatura știintifică, cât și în sfera aplicativă, în contex organizațional. Ea cuprinde toate acele aspecte care impulsionează și determină persoana să se comporte într-un anumit fel sau să tindă spre a atinge un anumit scop și să își mențină angajamentul în tot acest timp. Teoria pe care se bazează screenerul TOM® este cea a lui McClelland (1985a), secondată de studiile lui Berlyne (1966) privind gândirea creativă. Pentru mai multe detalii, consultă secțiunile Scale și Caracteristici pe pagina testului. 


Cui se adresează și pentru ce este recomandat TOM®? 

TOM® se adresează tuturor profesioniștilor din HR, în procesele de selecție, în implementarea programelor de gestiune și dezvoltare a resurselor umane, în punerea în practică a programelor de evaluare și valorificare a potențialului. 


Care sunt particularitățile TOM®? 

ACCESIBILITATE. Fiind un instrument psihometric de clasă A, TOM® poate fi utilizat de orice persoană interesată să afle mai multe despre alegerile pe care oamenii tind să le facă, adică preferințele individuale care orientează comportamentele. Citirea manualului tehnic al instrumentului va favoriza rapid utilizarea lui la capacitate aproape maximă, în vreme ce exersarea și îmbogățirea cunoștințelor prin studiul literaturii de specialitate va completa puterea interpretativă predictivă a rezultatelor TOM®. 

RAPIDITATE ȘI EFICIENȚĂ. TOM® este un screener, al cărui timp de administrare de zece minute garantează rezultate pe patru dimensiuni, la care se adaugă inclusiv o scală de dezirabilitate socială, deosebit de utilă în context organizațional. 

SPECIFICITATE RIDICATĂ. Subscalele și cei 70 de itemi TOM® sunt caracterizați de o foarte puternică ancorare în situații legate de muncă și de mediul muncii, adică de o specificitate ridicată. Acesta este un rezultat al operaționalizării foarte atente și se reflectă asupra proprietăților psihometrice ale chestionarului. În acest sens, o adaptare a Metodei Incidentelor Critice (Critical Incidents Technique, CIT; Flanagan, 1954) s-a dovedit a fi de mare utilitate în identificarea comportamentelor care, în situații de muncă, fac referire cu preponderență la cele patru motive evaluate de chestionar.

Scalele TOM®

Instrumentul măsoară patru tipuri de orientări, la care se adaugă o scală de surprindere a distorsiunii: 

  1. Orientarea spre obiective; 
  2. Orientarea spre inovație; 
  3. Orientarea spre conducere; 
  4. Orientarea spre relaționare;
  5. Scala de dezirabilitate.


Profiluri demonstrative TOM®

Abreviere TOM®
Data publicării 2009
Populația vizată adolescenți și adulți
Forma de administrare Individuală/ Grup, Autoevaluare
Vârsta peste 17 ani
Volumul eșantionului 1697
Calificarea necesară A
Durată 10 minute
Tipul itemilor itemi cotați pe o scală tip Likert cu 7 puncte
Numărul itemilor 70

Laura Borgogni, PhD

Laura Borgogni este Profesor în cadrul Facultății de Psihologie din cadrul Universității Sapienza din Roma, unde susține cursurile de Psihologie organizațională și Evaluarea și dezvoltarea resurselor umane. Din 1990, ea este implicata activ și în sfera consultanței organizaționale, ariile sale de intervenție fiind centrate pe programe de stabilirea obiectivelor, gestiunea feedback-ului interpersonal, coaching și consiliere.

Pe lânga o serie remarcabilă de volume și articole publicate în reviste de specialitate, ea este co-autor al Big Five Questionnaire (BFQ), Big Five Questionnaire-Children (BFQ-C) și al prezentului, Test of Orientational Motivation (TOM). 

Claudio Barbaranelli, PhD

Claudio Barbaranelli este profesor universitar, titularul catedrei de Psihometrie din cadrul Universității Sapienza din Roma. Interesele sale gravitează în sfera psihodiagnosticului personalității și al aptitudinilor, în aria ecuațiilor structurale, IRT, a cercetărilor longitudinale și în cercetarea aplicată în paradigma social-cognitivă. Claudio Barbaranelli este autorul a peste 120 de articole și carti. Este co-autor al chestionarelor de personalitate Big Five Questionnaire (BFQ), Big Five Adjectives (BFA) și Big Five Questionnaire Children (BFQ-C). 

Laura Petita, PhD

Laura Petitta, Ph.D., este cercetător în psihologia muncii și organizațională la Universitatea Sapienza din Roma, Italia. Interesele sale de cercetare includ dezvoltarea și managementul resurselor umane. Temele principale pe care se concentrează în activitatea de cercetare și în cea de practician sunt motivația la locul de muncă, precum și evaluarea individuală și organizațională. 

În România, Testul Orientării Motivațională a fost tradus, adaptat și etalonat cu mare grijă și cu un efort considerabil, pe un eșantion normativ voluminos. Caracteristicile psihometrice excelente au fost probate cu succes și în contextul românesc. Culegerea de date cuprinzătoare în situații de selecție și de competiție face ca acest chestionar să poată fi utilizat, cu acest etalon special, și în situații de resurse umane în care presiunea pusă asupra candidaților în contextul evaluării ar face posibilă distorsionarea răspunsurilor de către aceștia.

Etalonul TOM® permite utilizarea testului în situațiile de selecție

Chestionarul TOM® a fost administrat în contextual cultural românesc unui eşantion de 1697 de participanţi, proveniţi atât din mediul urban, cât şi din cel rural, acoperind întreaga arie socio-economică din România, adică toate cele opt zone statistice.  Din punctul de vedere al variabilei gen, pentru eşantionul normativ în situaţii normale s-a lucrat cu un eşantion ponderat, cuprinzând 50% subiecţi de gen masculin (607) şi 50% subiecţi de gen feminin (607). Eşantionul cules în situaţii de competiţie (selecţie) nu a putut fi controlat la fel de bine din punctul de vedere al genului, el conţine 206 (42.65%) subiecţi de gen masculin şi 277 (57.35%) subiecţi de gen feminin.

Din cele 1697 de administrări ale chestionarului: 1214 (71.54%) au fost realizate în situaţii normale de aplicare şi 483 (28.46%) au fost realizate în condiţii de selecţie de personal. Această ipostază de evaluare este o situaţie în care literatura de specialitate a arătat că participanţii au tendinţa de a altera răspunsurile în sens pozitiv, cu o intensitate medie sau puternică.

Chestionarul are o valoare crescută pentru mediul organizaţional, iar în acest mediu se poate întâmpla ca TOM® să fie administrat în condiţii de selecţie sau în alte modalităţi de evaluare care au o miză semnificativă pentru persoanele evaluate. În aceste condiţii, este necesar să existe un etalon care să permită raportarea coerentă a scorurilor.

Vârsta medie a eşantionul normativ cules în situaţii normale este de M=34.44 ani (SD=11.71), în condiţiile existenţei unei vârste minime de 16 ani şi a unei vârste maxime de 61 de ani. Pentru situaţii de selecţie, vârsta medie este de M=35.00 ani (SD=9.52), cu o vârstă minimă de 21 de ani şi o vârstă maximă de 55 de ani.

Fii primul care scrie un review

Achiziționează acest produs

Ai nevoie de mai multe informații?

Ești interesat de anumite produse și îți este necesară descrierea procedurii de achiziție?
Un membru al echipei TestCentral te va ghida, oferindu-ți toate detaliile de care ai nevoie.

Member of the
Giunti Psychometrics International Group

Associate Member of the
European Test Publishers Group

Affiliate Member of
International Test Commission

SUS