Din nefericire, titlurile interesante vând mai bine decât adevărurile științifice

Prin prezentul rezumat, vă facilităm accesul la un interesant articol de opinie pe tema psihologiei personalității. Sperăm ca astfel să abordați lectura originalului cu mai mare ușurință. Autor este profesorul David Funder, care activează ca director al dep. de Psihologie al Universității California, Riverside.

TestCentral - plictisitoarea personalitate

În opinia prof. Funder există cel puțin șase motive pentru care psihologia personalității a rezistat crizei replicabilității care a afectat majoritatea celorlalte domenii de cercetare:

1.”Tratează cu seriozitate procesul de măsurare”:

  • ”corelația nu înseamnă cauzalitate”, însă pentru autor, psihologia personalității este mult mai apropiată de această afirmație decât psihologia socială: trăsătura poate fi asimilată variabilei independente, în vreme ce rezultatul (un comportament, un nivel de realizare, un indicator al sănătății mentale sau fizice) se erijează în variabilă dependentă;
  • VI este măsurat printr-o multitudine de indicatori (itemi), a căror fidelitate este calculată și raportată;
  • atât VI, cât și VD trebuie să măsoare bine constructele pe care le măsoară; volumul eșantionului este de asemenea suficient de mare.

2. ”Ia în considerare mărimea efectului”,

  • spre deosebire de psihologia socială care se rezumă la găsirea unui efect, indiferent de mărimea acestuia.

3. ”Face descoperiri cheie care sunt în mod robust replicabile”, spre exemplu:

  • comportamentul este consistent cross-situațional;
  • personalitatea este predictor pentru longevitate, performanța în muncă, satisfacția resimțită în relații;
  • apropiații identifică în acord trăsăturile de personalitate ale indivizilor pe care îi cunosc bine șamd.

4. ”Are rezultate triviale, dar robuste”:

  • majoritatea cercetărilor din domeniu utilizează corelațiile între autoevaluări, ceea ce înseamnă acestea vor fi robust replicabile: relațiile sunt construite chiar din conținutul scalelor respective.

5.”Chiar și așa multe descoperiri sunt dificile de repetat” (mai ales cele care provin din studii longitudinale).

6. ”Nu se teme să fie plictisitoare: nici drăgălașă, nici contraintuitivă, nici îndrăzneață.”

  • Scopul său este de a asigura predictibiltatea comportamentală, nu de a surprinde.
  • Și prezice, și înțelege: comportamentele și efectele acestora în diagnoza psihologică, în selecția de personal, în identificarea situațiilor de risc, în consilierea în carieră, în intervențiile din domeniul sănătății mentale, în optimizarea calității vieții șamd.

Sursa: Funder, D. C. (2016, May 12). Why doesn’t personality psychology have a replication crisis?. Retrieved from https://funderstorms.wordpress.com/2016/05/12/why-doesnt-personality-psychology-have-a-replication-crisis/


A scris Camelia Ionescu, M.A. Psychologist, Marketing Specialist @TestCentral

Ai nevoie de mai multe informații?

Ești interesat de anumite produse și îți este necesară descrierea procedurii de achiziție?
Un membru al echipei TestCentral te va ghida, oferindu-ți toate detaliile de care ai nevoie.

Member of the
Giunti Psychometrics International Group

Associate Member of the
European Test Publishers Group

Affiliate Member of
International Test Commission

SUS