Ce este GATA PENTRU ȘCOALĂ?
Bateria de evaluare a copilului preșcolar/școlar este prima măsură a conceptului de school readiness dezvoltată integral pornind de la nevoile sistemului psiho-educațional românesc. Construcția a debutat, la inițiativa domnului profesor Aurel Clinciu și a avut în vedere perfecționarea și validarea unui instrument de apreciere a maturității copilului din grupa mare și pregătitoare în vederea intrării în școala românească de masă. Rezultatul poartă un nume prietenos: Gata pentru școală și permite diagnoza infantilă pentru intervalul de vârstă 4-7 ani, oferind informații cu privire la nivelul de dezvoltare motorie, cognitivă și psihosocială, dar și cu privire la nivelul de achiziții, pe parcursul frecventării grupelor mică, mijlocie și mare a grădiniţei, dar mai ales spre sfârșitul acestei perioade, în calitate de examen de bilanţ.
Bateria include o componentă psihometrică clară (Metoda de determinare a nivelului de dezvoltare a preșcolarului/școlarului, numită pe scurt Metodă) și o a doua componentă (Fișa standardizată de observare psihopedagogică a preșcolarului/școlarului, numită pe scurt Fișă) care să capitalizeze datele de observare și de cunoaștere dobândite pe parcursul frecventării grădiniţei de către copil.
Pentru mai multe detalii, consultă secțiunile Scale și Caracteristici pe pagina testului.
Cui se adresează și pentru ce este recomandat GATA PENTRU ȘCOALĂ?
Gata pentru școală este un instrument complex, rapid și ușor de utilizat, care facilitează crearea unei legături între familie, educatoare, învățătoare și medic în beneficiul preșcolarului. Dubla adresare, către psihologi (pentru nivelul expert de utilizare) și către pedagogi (pentru nivelul comun de utilizare), face ca Bateria să fie excelentă pentru clasa zero - unde folosirea timpurie a informațiilor despre aptitudinea de școlarizare poate preveni debutul subrealizării, abandonului sau inadaptării școlare.
Fiind un instrument de clasă A (utilizarea nu este restricționată de formarea profesională), acesta poate fi folosit de către psihologi sau educatori, doar pentru unii sau pentru toţi elevii clasei pregătitoare, pentru a obţine o imagine unitară și diferenţiată asupra dezvoltării prealabile începerii primului ciclu școlar, oferind un criteriu obiectiv legat de nivelurile de dezvoltare și de achiziții atinse de copil la vârstele de 4, 5, 6 sau 7 ani.
Care sunt particularitățile GATA PENTRU ȘCOALĂ?
DUBLĂ UTILITATE. Gata pentru școală este un instrument complex, rapid și ușor de utilizat, permite atât screeningul aptitudinii pentru școlaritate, cât și monitorizarea atentă a dezvoltării.
MULTITRĂSĂTURĂ-MULTIMETODĂ. Bateria este de tipul multitrăsătură-multimetodă. Caracterul multimetodă permite administrarea combinată sau independentă a celor două instrumente componente: Metoda și Fișa. Metoda este componenta psihometrică de determinare a nivelului de dezvoltare a preșcolarului, în vreme ce Fișa capitalizează datele de observare și de cunoaștere dobândite pe parcursul frecventării grădiniţei de către copil. Multidimensionalitatea permite atât screeningul aptitudinii pentru școlaritate, cât și monitorizarea atentă a dezvoltării.
Scalele GATA PENTRU ȘCOALĂ
Structura Bateriei este redată în graficul de mai jos: Metoda și Fișa sunt instrumente distincte care pot fi utilizate atât separat, cât și combinat. Prin intermediul Indicelui de dezvoltare cognitiv-motrică (ICgMo), al Indicelui de dezvoltare socio-afectivă (ISoAf) și al Indicelui total de dezvoltare (ITD), bateria de evaluare a copilului preșcolar permite diagnoza infantilă pentru intervalul de vârstă 4-7 ani. Gata pentru școală facilitează creerea unei legături între familie, educatoare, învățătoare și medic în beneficiul preșcolarului.
Include 102 itemi (32 Itemi - Metodă și 70 itemi - Fișă)
- Metoda [Motricitate grosieră (5) și de finețe (6), Desen (6), Calcul aritmetic (6), Limbaj și comunicare verbală (9)] și
- Fișa [Adaptare la grădiniță (10); Limbaj și comunicare (10); Joc, integrare în grup, comportament prosocial (10); Date temperamentale (20) și caracteriale (20)]
.
Abreviere | GATA, GATA PENTRU ȘCOALĂ |
Data publicării | 2016 |
Populația vizată | preșcolari, elevi de grădiniță |
Forma de administrare | Individuală (și de grup), Heteroevaluare |
Vârsta | 4 - 7 ani |
Volumul eșantionului | Eșantionul normativ 401 + Etaloane reprezentative pentru Țara Bârsei după criteriile de vârstă, apartenenţă de gen. pe volume de 717 (gen masculin) și 747 (gen feminin) pentru Metodă și pe volume de 834 (gen masculin) și 847 (gen feminin) pentru Fișă. |
Calificarea necesară | A, B |
Durată | 55 minute |
Tipul itemilor | diferite sarcini interactive sau de observație |
Numărul itemilor | 102 itemi (32 Itemi - Metodă și 70 itemi - Fișă) |
Eșantionul normativ al GATA PENTRU ȘCOALĂ
Datele normative au fost colectate în anul 2015 pe 401 de copii de grădiniţă, reprezentând un eşantion nu foarte extins numeric, dar reprezentativ naţional. În acest sens, au fost utilizate datele provenite de la 8 psihologi exclusiv din localităţi urbane, fiecare localitate inclusă fiind reprezentativă pentru una dintre cele 8 zone geografice ale ţării: 1. Bacău, 2. Constanţa, 3. Ilfov, 4. Drobeta Turnu-Severin, 5. Oradea, 6. Cluj-Napoca, 7. Braşov şi 8. Bucureşti. Finalmente, după verificare a reieşit un eşantion normativ echilibrat după criteriul apartenenţei de gen, acesta incluzând 193 (48,13%) băieţi şi 208 (51,87%) fete, ceea ce se regăseşte şi la nivel naţional. Raportul masculin-feminin este de minim 44,21% - la băieţii de 6 ani şi de maximum 55,79% - la fetele de 5 ani. Cea mai puternică reprezentare în eşantionul normativ este evidenţiată pentru vârsta de 6 ani (40,40%), iar cea mai scăzută (14,46%) pentru vârsta de 4 ani. În paralel cu acest eşantion normativ reprezentativ naţional s-au utilizat datele rezultate de pe un al doilea eşantion, de rezervă, reprezentativ local pentru Ţara Bârsei şi împrejurimi. Acesta a fost mai extins numeric (N=1740) decât eşantionul normativ, rezultând din administrarea conjugată a Metodei şi Fişei între anii 2006-2007.
Trebuie sa fii autentificat pentru a adăuga un review.
Fii primul care scrie un review