CSBI™

Child Sexual Behavior Inventory

Inventarul Comportamentului Sexual al Copilului

Categorie: Cod produs: CSBI™

Ce este CSBI™? 

CSBI™ este un instrument destinat colectării de informații privind copiii și adolescenții cu vârsta cuprinsă între 3 și 12 ani pentru care există suspiciunea de abuz sexual. CSBI™ a fost dezvoltat ca o recunoaștere a faptului că abuzul sexual are legătură cu prezența comportamentului sexual precoce la copii, și presupune în principal interacțiunea cu îngrijitorii de gen feminin ai copiilor, acoperind nouă domenii majore de conținut: Probleme cu limitele, Comportament legat de rolul de gen, Interes sexual, Cunoștințe sexuale, Exhibiționism, Auto-stimulare, Intruzivitate sexuală, Comportament voyeurist și Anxietate sexuală. CSBI™ necesită un nivel de înțelegere a cuvântului scris de clasa a V-a; chestionarul este completat de către părinți sau îngrijitori (în general, de gen feminin) care cunosc bine copilului și care trebuie să evalueze frecvența acestor comportamente în ultimele 6 luni. Durata de completare a celor 38 de itemi este de 5-10 minute. 

Pentru mai multe detalii, consultă secțiunile Scale și Caracteristici pe pagina testului. 


Cui se adresează și pentru ce este recomandat CSBI™? 

CSBI™ este deosebit de util specialiștilor care își desfășoară activitatea în domeniul clinic, al consilierii și psihoterapiei familiale, în domeniul de apărare, ordine publică și siguranță națională, în domeniul medical sau psihiatric, cât și în domeniul expertizei psihologice judiciare, fiind un instrument de clasă B (destinat celor licențiați în psihologie, fie cu expertiză în psihometrie sau competențe dobândite în arii asociate). CSBI™ poate fi extrem util îndeosebi în cadrul unei evaluări cu caracter judiciar, atunci când o formă de victimizare sexuală a copilului este suspectată. Instrumentul poate fi utilizat în instituții și centre de protecție a copilului, centre de consiliere pentru victimele abuzului sexual, școli și centre educaționale, spitale, cabinete private, fundații și asociații care oferă servicii de consiliere, terapie și reintegrare a copiilor afectați de abuz sau neglijență sau programe de sănătate publică care au în vedere bunăstarea copiilor și prevenirea abuzului sexual, ca parte a strategiilor de prevenție, screening și intervenție. 

CSBI™ are rolul de a obține evaluarea unei persoane (părinte, îngrijitor) asupra comportamentelor sexuale ale unui copil și de a plasa aceste evaluări în contextul observării copiilor din aceeași categorie de vârstă pentru care nu există niciun motiv să se creadă că a avut loc un abuz sexual. CSBI™ ar trebui să constituie o parte integrantă unui proces de evaluare cuprinzător, care include, de regulă, interviuri cu îngrijitorul și copilul, utilizarea unui instrument de evaluare a comportamentului pentru a examina o gamă largă de probleme de comportament la copil, și în cazul copiilor mai mari, administrarea unui instrument de autoevaluare. Acest test nu ar trebui niciodată utilizat ca instrument de sine stătător într-o evaluare clinică, deși și-a demonstrat utilitatea ca instrument de screening în contexte de cercetare. 


Care sunt particularitățile CSBI™? 

AVIZAREA CPR. CSBI™ este avizat de către de către Colegiul Psihologilor din România. 

ÎN CO-ADMINISTRARE. Alături de Parent-Child Relationship Inventory (PCRI™), de Uniform Child Custody Evaluation System (UCCES) și de Parenting Stress Index™ (PSI™), Child Sexual Behavior Inventory™(CSBI™), este esențial pentru evaluarea abuzului asupra copiilor, a dificultăților legate de relația părinte-copil, a factorilor de risc asociați stresului parental, precum și a problematicilor individuale și familiale care se traduc în conflictualitate parentală în contextul divorțului. Aceste instrumente abordează teme critice și de mare importanță în activitatea psihologilor clinicieni, în special a celor care activează în domeniul expertizei psihologice judiciare, dar și în alte arii conexe. 

ITEMI INDIVIDUALI. Acest instrument este construit astfel încât permite analiza itemilor neobișnuiți cu răspuns afirmativ și frecvență ridicată, care în anumite situații devin extrem de relevanți (de exemplu, raportarea de către mai multe mame a unor jocuri cu conotații sexuale explicite, în rândul preșcolarilor dintr-un centru de zi, a condus la investigarea unei experiențe comune la care copiii fuseseră supuși).

Scalele CSBI™

CSBI™ este un chestionar cu 38 de itemi, care evaluează o gamă largă de comportamente sexuale care acoperă nouă domenii:

  • incluzând probleme cu limitele (adică, dificultăți de dezvoltare sau individuale legate de menținerea distanței interpersonale), 
  • exhibiționism (adică, expunerea părților sexuale în fața adulților sau copiilor), 
  • comportament legat de rolul de gen (adică, interes în a se purta ca sau a aparține sexului opus), 
  • auto-stimulare (adică, atingerea propriei persoane în scopul plăcerii sexuale), 
  • anxietate sexuală (adică, distres când e martor la sexualitate între adulți), 
  • interes față de sexualitate (adică, interes față de sexul opus și de comportamente sexuale), 
  • intruzivitate sexuală (adică, violarea intimității sexuale a unei alte persoane), 
  • cunoștințe sexuale (adică, conștientizarea comportamentului sexual dincolo de nivelul tipic de cunoștințe potrivit vârstei) și 
  • comportament voyeurist (adică, un aspect al interesului sexual reflectat prin eforturi pentru a observa părțile sexuale ale altora).

Pe baza domeniilor se obțin scoruri la următoarele scale:

CSBI Total - evaluează cele nouă domenii ale comportamentului sexual: probleme cu limitele, exhibiționism, comportament legat de rolul de gen, auto-stimulare, anxietate sexuală, interes față de sexualitate, intruzivitate sexuală, cunoștințe sexuale și comportament voyeurist. 

Comportamente Sexuale Legate de Dezvoltare (DRSB) - evaluează comportamentele sexuale tipice pentru vârsta și stadiul de dezvoltare al copilului, ajutând la diferențierea între manifestările sexuale sănătoase și cele excesive sau inadecvate, care pot reflecta expuneri nepotrivite sau dificultăți comportamentale. 

Itemi Specifici Abuzului Sexual (SASI) - evaluează comportamentele sexuale care pot semnala abuz sau expunere inadecvată, ajutând la identificarea traumelor și influențelor de mediu ce afectează bunăstarea copilului.


Profiluri demonstrative CSBI™

Revizie BUROS DA, reviewed in B. S. Plake & J. C. Impara (Eds.), The fourteenth mental measurements yearbook.
Abreviere CSBI™
Data publicării 25 FEB 2024
Populația vizată copii și adolescenți (3-12 ani)
Forma de administrare administrare creion-hârtie/online, individual sau grup, cotare online
Vârsta părinți (mame) (19 - +61 ani); copii (3 - 12 ani)
Volumul eșantionului 793
Calificarea necesară B
Durată 5-10 minute
Tipul itemilor enunțuri, scală likert cu 4 trepte de frecvență (de la niciodată la cel puțin 1/săptămână)
Numărul itemilor 38

William N. FRIEDRICH, PhD, ABPP

William (Bill) N. Friedrich, PhD, ABPP a fost profesor la Școala de Medicină Mayo și consultant la Clinica Mayo din Rochester, Minnesota, unde a desfășurat activitate clinică, a efectuat cercetări și evaluări criminalistice și supravegherea stagiarilor. Născut pe 12 octombrie 1951, în Mercedes, Texas și decedat pe 26 septembrie 2005, Dr. Friedrich a obținut diploma de licență cu specializări în biologie, chimie și psihologie la Texas Lutheran College (1974), un Master în Sănătate Publică la Universitatea din Texas (1975) și un doctorat în psihologie clinică la Universitatea din Dakota de Nord (1980). 

Pe parcursul carierei sale, dr. Friedrich s-a remarcat ca autor prolific și lector, abordând teme precum impactul maltratării asupra copiilor și familiilor acestora, comportamentul sexual al copiilor și adolescenților, validitatea evaluărilor psihologice pentru copiii traumatizați, precum și influența caracteristicilor mediului familial asupra relației părinte-copil, adaptarea pe termen scurt și pe termen lung a copiilor cu comportament sexual agresiv. Dr. Friedrich a adoptat o perpectivă extinsă asupra psihologiei pediatrice și clinice a copilului, integrând preocupări psihologice și de dezvoltare legate de maltratarea copiilor cu dizabilități fizice și a celor cu boli cronice.

Gabriela DUMITRIU, psih. dr.

Dr. psih. Gabriela DUMITRIU este un recunoscut specialist român în psihologie clinică și psihoterapie integrativă, cu expertiză în situațiile de divorț și abuz asupra copilului. Dr. psih. Gabriela DUMITRIU este președintele Asociației ARTEPSY – Asociația de Terapii Expresiv-Creative și Psihologie Clinică, unde susține programe de formare pentru psihologii din domeniul clinic. De asemenea, este formator în psihoterapie integrativă în cadrul Institutului Român de Psihoterapie Integrativă (IRPI). A obținut titlul de doctor în cadrul Departamentului de Psihologie al Școlii de Studii Avansate a Academiei Române și este cadru didactic asociat la Universitatea din București, Facultatea de Psihologie și Științele Educației, precum și la UMFT „G.E. Palade” din Târgu Mureș. Totodată, este lector titular în cadrul Facultății de Psihologie și Științele Educației, Universitatea Spiru Haret. Deține supraspecializări în psihoterapia corporală și terapia schemelor și o bogată experiență clinică de lucru în cazuistica de criză, în cadrul Direcției Generale de Asistență Socială și Protecție a Copilului din București. Totodată, este autoarea a numeroase articole de cercetare pe tema relației părinte-copil și a co-parentajului în cazurile de separare și divorț, cât și a adaptărilor pentru țara noastră a instrumentelor psihometrice în același domeniu (precum UCCES, CSBI, PSI, PCRI și altele).

Dragoș ILIESCU, PhD

Dragoș Iliescu este profesor universitar în cadrul Facultății de Psihologie și Știintele Educației din cadrul Universitatii din București, unde conduce și școala doctorală.

Pe lângă cariera sa academică a fost activ în consultanță de-a lungul ultimilor 20 de ani, fiind implicat sau conducând un număr de proiecte importante legate de testarea și evaluarea psihologică și educațională, în contexte comerciale sau guvernamentale, în Europa de Est, Asia, Africa și America de Sud.

Interesele sale de cercetare se grupează în jurul a două mari domenii: psihologia aplicată în context ocupațional și în probleme de capital uman și testarea și evaluarea psihologică și educațională (cu o componentă interculturală puternică).

Dragoș Iliescu a servit în diverse capacități oficiale pentru un număr de asociații profesionale naționale și internaționale; este fostul Președinte (Past-President) al International Test Commission (ITC) și actualul Președinte al Diviziei de Testare a IAAP (International Association of Applied Psychology).

Este Editor Asociat al European Journal of Psychological Assessment și este autor a peste 100 de articole știintifice, capitole de carte și cărți, printre altele fiind coordonator, împreuna cu alți prestigiosi colegi, al volumului premiat international ”International Handbook of Testing and Assessment”, publicat in 2016 la Oxford University Press și autorul monografiei ”Adapting Tests in Linguistic and Cultural Situations”, publicat în 2018 la Cambridge University Press.

Eșantionul normativ al CSBI™ 

Normarea testului CSBI™ în România a fost bazată pe un eșantion de 793 de persoane, ca parte a unui proiect de cercetare mai complex, care a avut ca scop co-normarea unui număr de 4 instrumente psihometrice ce vizează domeniul evaluării clinice și judiciare pe populația României. Deoarece CSBI™ este un instrument care utilizează în general relatările (raportările) mamelor și/sau ale persoanelor de gen feminin referitoare la comportamentele sexuale ale copiilor (dar nu numai), din totalul de 793 de participanți, majoritatea evaluatorilor au fost persoane de gen feminin (88.52%), iar un procent mai scăzut au fost de gen masculin (11.48%). Mai multe detalii despre distribuția părinților în funcție de vârstă, nivel de educație, statut marital, venit, dar și despre distribuția copiilor în funcție de gen, vârstă, arie geografică, mediu de proveniență sunt disponibile în întregime în cadrul manualului testului. 

Deși CSBI™ a fost conceput pentru a fi utilizat în cazul copiilor cu vârste cuprinse între 2 și 12 ani, în eșantionul normativ românesc au fost incluse și două categorii de vârstă suplimentare, 13-15 ani și 16-19 ani (preadolescenți și adolescenți). Normarea pentru aceste categorii de vârstă a fost realizată utilizând modalitatea de cotare pentru categoria de vârstă (10-12 ani). Cu toate că inițial s-a dorit includerea copiilor cu vârsta minimă de 2 ani în eșantionul normativ, asemenea eșantionului american, numărul insuficient de copii în această categorie de vârstă nu a permis o reprezentativitate adecvată. Prin urmare, pentru a asigura validitatea și relevanța rezultatelor, eșantionul normativ a fost constituit începând cu vârsta de 3 ani. Având în vedere faptul că CSBI este parte a unui proiect amplu de cercetare, care a vizat co-normarea a 4 instrumente psihometrice utile în domeniul evaluării/expertizei copilului în context familial și legal, pe populația României, decizia introducerii categoriilor suplimentare de vârstă a avut la bază o motivație de natură metodologică pentru a nu exclude datele valoroase obținute pentru categoriile de preadolescenți și adolescenți. Este important de menționat că, deși acest inventar este mai rar utilizat pentru copii cu vârste mai mari, datele obținute pot oferi specialiștilor informații relevante pentru analiza comportamentelor acestora.

Fii primul care scrie un review

Achiziționează acest produs

Ai nevoie de mai multe informații?

Ești interesat de anumite produse și îți este necesară descrierea procedurii de achiziție?
Un membru al echipei TestCentral te va ghida, oferindu-ți toate detaliile de care ai nevoie.

Member of the
Giunti Psychometrics International Group

Associate Member of the
European Test Publishers Group

Affiliate Member of
International Test Commission

SUS