CAT

Child Apperception Test

Testul Apercepției Tematice pentru Copii (CAT/TAC) este versiunea pentru vârste cuprinse între 3 și 10 ani a mai cunoscutului TAT (Thematic Apperception Test), de H. Murray, și vizează investigarea personalității prin intermediul semnificațiilor psihodinamice provenind din interpretarea unor stimuli perceptivi

Categorie: Cod produs: CAT

Testul Apercepției pentru Copii este versiunea pentru vârste cuprinse între 3 și 10 ani a mai cunoscutului TAT (Thematic Apperception Test), de H. Murray, și vizeaza investigarea personalitații prin intermediul semnificațiilor psihodinamice provenind din interpretarea unor stimuli perceptivi standardizați.

Utilizând 10 planse în care diferite animale antropomorfizate sunt ilustrate în diverse situatii (versiunea TAC-A), testul solicita subiectilor construirea de mici povestiri pe marginea acestor imagini.

Prin valabilitatea cvasi-universala a legilor proiectivitatii, si prin caracterul nespecific al demersului investigativ, testul poate fi utilizat într-o gama foarte variata de domenii, în principal fiind indicat în:

a. domeniul educational, pentru investigarea unor aspecte precum:

- maturizarea generala si afectiva;
- gradul de sociabilitate (estimare empirica non-cantitativa);
- gradul de integrare a relatiilor cu ceilalti si natura acestor relatii;
- bogatia si complexitatea afectiva;
- capacitatile adaptative;
- tipurile de identificare ale subiectului;
- aspiratiile subiectului, dorintele si nevoile sale;
- modalitatile de identificare ale subiectului;
- problemele de adaptare (agresivitate, enurezis, mitomanie, tendinte depresive sau maniacale);
- decalajul între nivelul de dezvoltare mintala si rezultatele scolare;
- existenta unor traumatisme afective (recente sau trecute).

b. domeniul clinic si al sanatatii, pentru depistarea si cercetarea mai amanuntita în ce priveste:

- organizarea/dezorganizarea personalitatii;
- conflictele aferente problematicii oedipiene(rivalitate, dependenta, fixatii, ambivalenta);
- maturizarea/imaturitatea afectiva si atitudinala;
- raportul dintre instantele personalitatii (Sine-Eu si Supraeu) si mecanismele de aparare utilizate în cazul unui dezechilibru existent între acestea;
- eventuale puncte de fixatie ale subiectului;
- trasaturile nevrotice: anxietate, depresie, nervozitate, agresivitate, imaturitate, aspecte regresive, problematici sexuale, tendinte obsesionale, ambivalenta;
- tendintele psihotice si indicii de toxicomanie;
- tulburarile de personalitate;
- elementele de psihosomatica.

Utilizând 10 planse în care diferite animale antropomorfizate sunt ilustrate în diverse situatii (versiunea TAC-A), testul solicita subiectilor construirea de mici povestiri pe marginea acestor imagini.

Interpretarea se refera la 10 aspecte ale structurii de personalitate, stabilite de autor ca fiind relevante pentru acest interval de vârsta, printre acestea regasindu-se:

- Principalele nevoi si pulsiuni,
- Conceptia despre mediul (lumea) din jur,
- Relatii obiectale interpersonale,
- Conflicte semnificative,
- Natura anxietatilor,
- Principalele defense împotriva conflictelor si temerilor,
- Adecvarea supraeului,
- Integrarea eului.

Totodata, testul permite si o evaluare a 12 mecanisme adaptative utilizate, printre care:

- Formatiunea reactionala,
- Anularea si ambivalenta,
- Izolarea,
- Refularea si denegarea,
- Prefacatoria,
- Simbolizarea,
- Introiectia si proiectia,

precum si o apreciere asupra 14 functii ale eului care se manifesta pe timpul evaluarii subiectului:

- Testarea realitatii,
- Judecata,
- Simtul realitatii,
- Organizarea si controlul pulsiunilor, afectelor si tendintelor,
- Relatii obiectale,
- Procesele gândirii,
- Regresia adaptativa în serviciul eului,
- Functionarea defensiva,
- Bariera pentru stimuli,
- Functionarea autonoma,
- Functionarea sintetic-integrativa,
- Stapânire competenta,
- Supraeu,
- Pulsiuni.

Manualul este comun pentru TAC si TAT, si cuprinde 117 pagini dedicate special TAC-ului, si 120 de pagini de teorie comuna. Sunt tratate istoricul, natura si scopul testului, principiile de administrare si de interpretare, precum si numeroase cazuri ilustrative pentru modul de lucru.

Leopold Bellak

Leopold Bellak (1916–2000) a fost psiholog, psihoanalist și psihiatru și a devenit celebru cu publicarea faimosului Children's Apperception Test (CAT, Testul de Apercepție Tematică pentru Copii). A colaborat de asemenea la dezvoltarea Thematic Apperception Test (TAT, Testul Aperceptiv Tematic pentru Adulți) și la sublinirea beneficiilor sale în practica în domeniul clinic evaluativ. A fost dintre cei dintâi care au susținut și descoperit originile genetice ale ADHD (Deficitului de atenție cu hiperactivitate).

Dr. Bellak a creat editorul CPS Publishing LLC. S-a născut la Viena, în Austria, iar în 1939 a fost nevoit să se refugieze în Statele Unite. Creațiile sale sunt folosite la nivel global, în vreme ce publicațiile sale sunt citite în universități și de către practiticieni din toată lumea. În 1979 a primit premiul APA pentru Cercetare Aplicată: APA Award for Distinguished Professional Contributions to Applied Research. În 1991, i-a fost decernat Premiul Bruno Klopfer. Iar în 1992 a primit a doua oară premiul APA, anterior menționat.

 

Suplimentele Testului de Apercepție pentru Copii

De acum, specialistii interesati de lucrul cu tehnicile proiective au ocazia de a-si completa setul de planse utilizat în lucrul cu copiii. Testul de Aperceptie pentru copii (T.A.C.) este o metoda proiectiva de investigare a personalitatii care utilizeaza stimuli standard pentru a înregistra diferentele individuale dintre perceperea stimulilor si pentru a studia semnificatiile lor dinamice. Desi initial acesti stimuli constau în cele 10 planse clasice care înfatisau animale în diverse situatii, ulterior s-a revenit asupra acestora pentru construirea unor seturi suplimentare.

Astfel, s-au nascut Testul de Aperceptie pentru Copii Supliment (C.A.T.-S sau T.A.C.-S) si Testul de Aperceptie pentru Copii Uman (C.A.T.-U sau T.A.C.-U). Utilizarea lor este recomandata în cadrul sesiunilor de terapie, ca atare sau ca tehnica de joaca. Se pot totodata efectua sesiuni test-retest pentru verificarea progresului înregistrat de copil.

Scopul construcției C.A.T.-U

O serie de studii care s-au axat pe o comparatie între efectele figurilor animale ale C.A.T. versus figurile umane C.A.T.-U, sugereaza ca unii copii par sa se descurce mai bine atunci când au de-a face cu stimuli sub de forma umana. Cercetarile au aratat ca aceste preferinte pot fi asociate cu variabile de personalitate specifice, cu variabile de vârsta, IQ sau cu mecanismele tipice de aparare.

Un alt motiv important pentru crearea unui echivalent uman al C.A.T. a fost descoperirea ca în practica clinica, copiii cu vârsta cuprinsa în intervalul 7-10 ani, considera stimulii animali ca fiind prea copilaresti si lucreaza mai bine cu cei umani.

Conținut

C.A.T.-U este format din 10 planse similare celor 10 planse cu stimuli animali ai C.A.T.. Diferenta principala este ca tehnica C.A.T.-U foloseste personaje umane în imaginile stimul. Elaborarea planselor a fost realizata astfel încât sa permita investigarea problemelor de hranire, a pulsiunilor orale, a rivalitatii dintre frati, a perceptiei asupra parintilor, a fanteziilor legate de agresivitate sau a problemelor de crestere. Pe de alta parte, cu ajutorul administrarii sale pot fi culese informatii cu privire la dinamica relatiilor interpersonale, a constelatiilor de pulsiuni si natura defenselor folosite împotriva acestora.

Interpretare

Se bazeaza pe principiile clasice de interpretare postulate de Bellak. Astfel, se vor lua în considerare tema principala a povestii corespunzatoare unei planse, identificarea eroului si a personajelor auxiliare (în esenta, eroul este întruparea fictionala echivalenta persoanei evaluate, se evidentiaza aici imaginea de sine). Alaturi se vor trasa directiile catre principalele nevoi si pulsiuni ale eroului cu atentie asupra personajelor, obiectelor si a circumstantelor introduse în poveste, cât si a celor omise. Urmatorul pas este luarea în considerare a conceptiei asupra mediului si modului în care copilul reactioneaza la acesta. Ulterior, vor fi identificate conflictele importante, natura anxietatilor, principalele mecanisme de aparare împotriva conflictelor si temerilor, adecvarea supraeului în manifestarile de sanctiune si integritatea eului.

Scopul construcției C.A.T.-S

Suplimentul C.A.T.-S a fost creat pentru a oferi imagini care ar putea pune în lumina situatii neapartinând neaparat unor probleme universale, dar care se produc suficient de frecvent astfel încât sa fie dezirabil ca specialistul sa primeasca mai multe informatii despre ele.

Cele zece planse create suplimentar au fost elaborate pentru a putea fi administrate alaturi de plansele clasice. El poate fi utilizat în situatii specifice cu scopul de a obtine teme specifice. Spre exemplu, plansa 5 care înfatiseaza un cangur cu labuta bandajata si purtând cârje, ar putea fi administrat unui copil care are o problema locomotorie pentru a obtine informatii despre efectele psihologice ale acestei dizabilitati.

Conținut

Testul cuprinde 10 ilustratii cu contur neregulat, reprezentând animale în diferite situatii. Relativa ambiguitate a acestor stimuli le permite copiilor sa îi interpreteze în moduri diferite atunci când sunt rugati sa povesteasca despre imagini. Temele incluse în planse sunt: teama legata de vatamarea fizica si problemele legate de activitatile sociale, relatia cu profesorul, fantazarea legata de dorinta de a deveni adult, conflictul stârnit de aparitia unui frate, imaginea corporala, sentimentele legate de competitia cu covârstnicii, temerile sau traumele legate de boli si institutii medicale, ideile despre diferentele de gen si despre sarcina mamei.

Interpretare

Se bazeaza pe principiile clasice de interpretare postulate de Bellak. A fost aratat ca tehnicile proiective se folosesc de diverse dimensiuni: analiza de continut, analiza formala, functionarea gestalt, imaginea corporala sau imaginea de sine, si analiza alegerilor.

Fii primul care scrie un review

Ai nevoie de mai multe informații?

Ești interesat de anumite produse și îți este necesară descrierea procedurii de achiziție?
Un membru al echipei TestCentral te va ghida, oferindu-ți toate detaliile de care ai nevoie.

Member of the
Giunti Psychometrics International Group

Associate Member of the
European Test Publishers Group

Affiliate Member of
International Test Commission

SUS