BVRT®

Benton Visual Retention Test®

Testul Benton de Memorie Vizuală (BVRT®)
Măsurarea percepției vizuale, a memoriei vizuale și a aptitudinilor de construcție vizuală
Categorie: Cod produs: BVRT®
Benton Visual Retention Test (BVRT) este un test care masoara perceptia vizuala, memoria vizuala si aptitudinile de constructie vizuala. Conceput initial ca o masura rapida pentru clinicieni pentru a identifica evidente sau uneori subtile dificultati de memorie, orientare spatiala si comportament motor, testul s-a dovedit de asemenea mai eficient decât multe teste la diferentierea dificultatilor de atentie caracteristice multor pacienti cu deprecieri psihiatrice si neurologice. Testul si-a demonstrat sensibilitatea la dizabilitatile de citire, dizabilitatile de învatare non verbala, traumatisme cerebrale, ADHD, Alzheimer si alte forme de dementa.

Prima versiune a BVRT a fost conceputa de Arthur Benton în 1945-1946. Experienta clinica cu acest test a condus la o revizuire aprofundata în 1955. Revizuirea a inclus cresterea numarului de desene, constructia unor forme alternative, colectarea de date normative pentru copii si restandardizarea. Editiile a treia si a patra, publicate în 1963 si respectiv 1974, au inclus standardizarea administrarii unei copieri simple, o revizuire a aplicatiilor clinice ale testului, precum si analiza punctelor tari si a limitelor sale. Acest proces de continua revizuire si augmentare, conceput pentru a creste valoarea testului pentru practica clinica si cercetare, se reflecta înca o data în editia curenta a testului, publicata în 1992.

BVRT ofera în aceeasi brosura de testare trei forme alternative aproape echivalente ale sarcinii (Formele C, D si E) si patru metode alternative de administrare (metodele A, B, C si D). Fiecare forma consta în zece desene, fiecare desen continând unul sau mai multe elemente. Cele mai multe dintre desene sunt compuse din trei elemente, ceea ce face ca desenele sa fie deosebit de sensibile la probleme de neglijare vizuala. În functie de obiectivele vizate poate fi utilizata una dintre urmatoarele metode de administrare:
  • Administrarea A persoana examinata vizualizeaza fiecare desen 10 secunde si reproduce imediat desenul din memorie;
  • Administrarea B persoana examinata vizualizeaza fiecare desen timp de 5 secunde si reproduce imediat desenul din memorie;
  • Administrarea C permite examinatorului sa separe memoria de componentele perceptual-motorii ale sarcinii. În cazul acestui tip de administrare candidatul reproduce fiecare desen în timp ce desenul ramâne în câmpul sau vizual;
  • Administrarea D persoana examinata vizioneaza fiecare desen timp de 10 secunde. Dupa un interval de 15 secunde, respondentul este rugat sa reproduca desenul din memorie.
-
Abreviere BVRT
Data publicării 2009
Populația vizată copii, adolescenți și adulți
Forma de administrare Individuală
Vârsta 8-14 ani (copii) 15-69 (adulți)
Volumul eșantionului 1465
Calificarea necesară B
Durată 5-10 minute
Tipul itemilor imagini pe care persoana evaluată trebuie să le reproducă
Numărul itemilor 10 itemi x 3 forme x 4 moduri de administrare

Arthur L. Benton, PhD

Arthur L. Benton a fost unul dintre pionierii neuropsihologiei clinice si experimentale în cea de-a doua jumatate a secolului al XX-lea. Contributiile sale stiintifice au avut de asemenea impact asupra neurologiei. Printre temele abordate de Dr. Benton se numara neuropsihologia dezvoltarii, functiile executive ale cortexului prefrontal, atacul cerebral, îmbatrânirea, dementa si asimetria emisferelor cerebrale.

Arthur L. Benton a primit diploma de licenta si de master la Oberlin College si titlul de Doctor în psihologie la Columbia University în 1935. Si-a încheiat formarea ca psiholog la clinica Payne Whitney Psychiatric din cadrul New York Hospital. În 1941 s-a alaturat ca voluntar Marinei americane, unde a fost numit Locotenent în departamentul medical. Activitatea sa activa în Marina a durat pâna în 1945, urmata de multi ani de serviciu în rezerva, fiind pensionat la gradul de capitan. În timpul serviciului militar, Dr. Benton a lucrat îndeaproape cu neurologul Morris Bender si a tratat soldati care suferisera leziuni cerebrale în timpul luptelor din cel de-al Doilea Razboi Mondial. Experienta dobândita aici si influenta lui Bender l-au determinat pe Dr. Benton sa elaboreze Visual Retention Test, test care îi poarta numele si care continua sa fie utilizat intensiv si în prezent în evaluarea neuropsihologica.

În 1946 Dr. Benton a devenit Profesor asociat de psihologie la University of Louisville. În 1948 s-a mutat la University of Iowa, ca Profesor si coordonator al studiilor de licenta în psihologie clinica. În 1958 a devenit Profesor de psihologie si neurologie. S-a pensionat în 1978, laboratorul de cercetare în neuropsihologie al universitatii fiind numit în onoarea sa (Benton Laboratory of Neuropsychology). A coordonat la University of Iowa 46 de lucrari de Doctorat si 24 de dizertatii de masterat.

A fost Presedinte al American Orthopsychiatric Association (1965), International Neuropsychological Society (1970), Secretar general al Research Group on Aphasia al World Federation of Neurology (1971-78). A fost profesor sau cercetator invitat la University of Milan (1964), clinica de neurochirurgie, Hospital Sainte-Anne, Paris (1968), Hebrew University Medical School, Jerusalem (1969), Free University of Amsterdam (1971), University of Helsinki (1974), Tokyo Metropolitan Institute of Gerontology (1974), University of Melbourne (1977), L'Ecole des Hautes Etudes, Paris (1979), University of Victoria, British Columbia (1980), University of Minnesota Medical School (1980) si University of Michigan (1986). A obtinut titlul de Doctor onorific de la Cornell College (1978) si University of Rome (1990).
 Printre premiile sale se numara premiul Distinguished Professional Contribution Award al American Psychological Association (1978), premiul Distinguished Service and Outstanding Contribution Award al American Board of Professional Psychology (1985), premiul Outstanding Scientific Contribution al International Neuropsychological Society (1981), Samuel Torrey Orton Award al Orton Dyslexia Society (1982) si Distinguished Clinical Neuropsychological Award al National Academy of Neuropsychology (1989). În 1992 a obtinut Gold Medal Award for Life Achievement in the Application of Psychology de la American Psychological Foundation.

Abigail Benton Sivan, PhD

Abigail B. Sivan a obtinut diploma de licenta la Oberlin College si diplome de master si Doctor la New York University, specializându-se în cercetare educationala; ea a efectuat cercetarea pentru aceste teze la Rusk Rehabilitation Institute. Si-a continuat educatia în psihologie clinica în timp ce preda la Michigan State University.

Între 1975 si 1991, Dr. Sivan a trait în Israel, unde a lucrat la Rehabilitation Division a IDF, a coordonat Kibbutz Child Development Center, a predat la câteva scoli de medicina si a continuat activitatea în cercetare în cadrul Brain Behavior Research Unit la Hadassah/Hebrew University Hospital.

La întoarcerea în SUA, în 1981, si-a terminat formarea la VAMC în Iowa City, unde a studiat de asemenea aplicabilitatea testelor neuropsihologice pentru adulti la copiii normali si cu nevoi speciale.

Între 1983 si 1987, a fost psiholog la Child Development Clinic în cadrul Division of Developmental Disabilities al University of lowa. Între 1988 si 1999, Dr. Sivan a lucrat ca neuropsihiatru infantil la sectia de psihiatrie infantila din cadrul Rush University Medical Center, Chicago.

Dupa doi ani la Evanston Northwestern Healthcare, Dr. Sivan si-a descris propriul cabinet în Chicago, unde este de asemenea Clinical Associate Professor la sectia de psihiatrie a Northwestern University. În prezent este consultant al Isaac Ray Forensic Group si ramâne un practician dedicat neuropsihologiei infantile.

Cercetarile sale s-au concentrat asupra dezvoltarii de teste neuropsihologice pentru copii si adulti. Dr. Sivan a fost membra a Iowa Board of Psychology Examiners (1985-1987), a Comitetului de etica al APA si a APA Ethics Code Task Force (2000-2001).

Adaptare și etalon BVRT 

În literatura de specialitate exista opinia ca, datorita structurii neurologice universale, testele care evalueaza functionarea neurologica, în special cele nonverbale, pot fi utilizate cu un singur etalon în toata lumea, cel din cultura în care au fost construite, nefiind necesara o adaptate culturala, deoarece rezultatele sunt foarte asemanatoare în toate culturile. Prin urmare, obiectivul studierii BVRT în România nu a fost atât cel al normarii acestuia pe populatia României, cât cel al evaluarii gradului în care se pastreaza relatiile între rezultatele obtinute pentru populatia americana pentru diferitele tipuri de administrare, precum si cel al echivalarii acestor rezultate presupus universale pentru a obtine normele pentru România. Rezultatele confirma faptul ca datele obtinute în studiile românesti sunt foarte asemanatoare cu cele continute în etaloanele normative originale ale testului. Datele corespunzatoare esantioanelor românesti au fost culese între lunile ianuarie si iulie 2009. Esantioanele românesti ale BVRT au fost formate din adulti cu vârsta cuprinsa între 15 si 69 de ani (împartiti pe trei grupe de vârsta: 15-49 ani, 50-59 ani, 60-69 ani si cinci categorii de coeficient de inteligenta: =110, 95-109, 80-94, 70-79 si 60-69) si copii cu vârsta cuprinsa între 8 si 14 ani (împartiti pe urmatoarele categorii de vârsta: 8 ani, 9 ani, 10 ani, 11 ani, 12 ani si 13-14 ani si cinci categorii de coeficient de inteligenta: =105, 95-104, 80-94, 70-79 si =69). Tuturor participantilor li s-a aplicat forma C a BVRT. Numarul total de aplicari a fost de 1200. Participantii sunt persoane normale, care nu prezinta în istoric tulburari neurologice. Distributia pe tipuri de administrare este urmatoarea:
  • Tipul A de administrare: 526 adulti si 185 copii;
  • Tipul B de administrare: 287 adulti si 80 copii;
  • Tipul C de administrare: 276 adulti;
  • Tipul D de administrare: 111 adulti.
 

Manualul românesc al BVRT 

Manualul romanesc al BVRT este o traducere si adaptare a manualului original american, în care au fost inserate rezultatele studiilor realizate în Romania. Manualul cuprinde capitole referitoare la administrarea si scorarea BVRT, etaloanele BVRT, interpretarea BVRT, fidelitatea si validitatea BVRT, precum si un capitol dedicat adaptarii BVRT în România. Manualul nu este disponibil decat pentru utilizatorii cu licenta, achizitia lui este obligatorie la achizita primei licente pentru un psiholog, ca parte a "Starter Kit"-ului.

Despre autorii manualului românesc al BVRT

Raluca Livinti este psiholog, are un master in cercetare sociologica de la Universitatea Bucuresti si este cercetator in cadrul grupului de cercetare din Testcentral inca din 2003. Interesele sale graviteaza in jurul cercetarii fundamentale in domeniul masurarii psihologice, a testelor si testarii.

Dragos Iliescu este doctor în psihologie si conferentiar universitar în cadrul SNSPA Bucuresti. Interesele sale graviteaza în jurul cercetarii aplicate si a psihodiagnosticului, cu trimitere spre sfera psihologiei organizationale, dar si spre cea a psihologiei consumatorului si reclamei. Este managing partner in Testcentral.

Karina Mindu este studenta in cadrul facultatii de Comunicare si Relatii Publice a SNSPA, specializarea Psihologie, si este implicata in cercetari in domeniul clinic si al neurostiintelor.
 
 
 
 

Fii primul care scrie un review

Ai nevoie de mai multe informații?

Ești interesat de anumite produse și îți este necesară descrierea procedurii de achiziție?
Un membru al echipei TestCentral te va ghida, oferindu-ți toate detaliile de care ai nevoie.

Member of the
Giunti Psychometrics International Group

Associate Member of the
European Test Publishers Group

Affiliate Member of
International Test Commission

SUS