JVIS®

Jackson Vocational Interest Survey®

Chestionarul Jackson® al Intereselor Vocaționale (JVIS®) - cel mai documentat chestionar de orientare vocațională și profesională axat pe identificarea intereselor vocaționale din România

Categorie: Cod produs: JVIS®

Ce este JVIS®? 

JVIS® este un instrument psihologic sofisticat, creat pentru a măsura cu precizie interesele vocaționale, indiferent de gen, bazându-se pe un set de dimensiuni universal valabile. Este alegerea preferată a specialiștilor în consiliere vocațională și un ghid esențial în luarea deciziilor strategice legate de carieră. Cu o validare internațională riguroasă și o adaptare meticuloasă în limba română de către o echipă de experți condusă de Dragoș Iliescu și Raluca Livinți, JVIS® este un reper de încredere în domeniu. De reținut că datele din care rezultă profilurile ocupaționale modale în România sunt formate pe baza a peste 82.000 de chestionare JVIS®, aplicate pentru un număr de 350 de ocupații din România, cu sprijinul Băncii Mondiale și al Ministerului Muncii, Solidarității Sociale și Familiei din România. 

JVIS® se bazează pe o abordare structurală a intereselor, urmărind nu doar potrivirea cu o profesie anume, ci și cu stiluri și roluri de muncă. Cu un format clar, scorabil computerizat, chestionarul oferă un profil detaliat al intereselor vocaționale și permite compararea cu 32 de grupuri ocupaționale. Instrumentul constă în 289 de perechi de afirmații despre activități ocupaționale, în cadrul cărora respondenții aleg varianta care le este mai caracteristică. Răspunsurile generează scoruri pe 34 de scale structurale, denumite Scalele Intereselor de Bază, grupate în familii vocaționale. 

Pentru mai multe detalii, consultă secțiunile Scale și Caracteristici pe pagina testului. 


Cui se adresează și pentru ce este recomandat JVIS®? 

Te-ai întrebat vreodată ce carieră ți s-ar potrivi cu adevărat? Cum ar fi să ai o hartă care să te ghideze spre acele profesii și roluri de muncă unde te-ai simți împlinit și motivat? JVIS® este exact instrumentul de care ai nevoie pentru a explora și înțelege profunzimea intereselor tale vocaționale. 

JVIS® a fost construit pentru a măsura interesele vocaționale ale elevilor, studenților sau adulților de către diverși specialiști, cum ar fi consilieri vocaționali, psihologi sau alți profesioniști din zona educațională sau organizațională. Acest test poate fi utilizat în consilierea vocațională și educațională a elevilor și studenților, în planificarea carierei adulților, în vederea reprofilării și a reconversiei profesionale, în procesul educației continue, în recrutarea și selecția angajaților, în dezvoltarea organizațională, în coaching, în planificarea coerentă a potențialului personalului la nivelul unei organizații, precum și în cercetarea întreprinsă în domeniul intereselor vocaționale, a psihologiei muncii și psihologiei educaționale. Specialiștii din domeniile menționate vor regăsi în JVIS® instrumentul ideal. JVIS® se adresează persoanelor care întrunesc criteriile pentru nivelul B de utilizare a instrumentelor psihometrice. 


Care sunt particularitățile JVIS®? 

ACREDITAREA CPR. JVIS® este avizat de Colegiul Psihologilor din România și este utilizat în special în psihologie educaţională, consiliere şcolară şi vocaţională și în psihologia muncii şi organizaţională. 

ABORDARE STRUCTURALĂ. Spre deosebire de alte chestionare de interese, JVIS® nu se limitează la potrivirea cu ocupații, ci analizează dimensiuni vocaționale transversale – cum ar fi interesul pentru activități artistice, științifice, sociale sau tehnice – ceea ce oferă o mai mare flexibilitate în consilierea vocațională. 

NONDISCRIMINARE DE GEN. JVIS® a fost construit special pentru a elimina stereotipiile de gen în orientarea profesională. Bărbații și femeile sunt evaluați pe baza acelorași scale, oferindu-le șanse egale de a descoperi potriviri cu orice tip de profesie, indiferent de normele tradiționale. 

FORMAT ACCESIBIL. Limbajul itemilor este adaptat pentru persoane cu nivel de instruire minim liceal. Activitățile descrise sunt concrete și ușor de înțeles chiar și pentru cei care nu cunosc în detaliu piața muncii. 

EFICIENȚĂ ȘI PREDICTIBILITATE. Fiecare scală a fost dezvoltată cu un grad ridicat de discriminare psihometrică. Itemii sunt relevanți pentru interesul măsurat și reduc corelarea cu alte scale. Astfel, precizia predicției și relevanța recomandărilor sunt crescute.

Scalele JVIS® 

Formatul și scalele JVIS combină o cantitate optimă de informație, relevantă pentru interesele vocaționale, cu ușurința interpretării. Broșura JVIS constă în 289 de perechi de afirmații acești itemi descriind activități ocupaționale. Prima pagină a broșurii instruiește respondenții să selecteze între alternativa A și alternativa B din pereche, în funcție de cea pe care o preferă sau în funcție de percepția lor privind care dintre cele două afirmații le este mai caracteristică. Au fost întreprinse eforturi deosebite la construcția testului în vederea utilizării unor itemi care să descrie activități obișnuite în cuvinte relativ simple, ca și în vederea utilizării unor nume de scale ușor de înțeles de către elevii de liceu de nivel mediu. Există un total de 34 de scale care numără câte 17 itemi fiecare. Itemii sunt aranjați și analizați într-un format menit să maximizeze ușurința scorării și să producă grupuri scalare în funcție de familiile de interese vocaționale. 

JVIS scorează într-un număr de 34 de scale de interese, care se împart în scale de Roluri de muncă și scale de Stiluri de muncă. De asemenea, profilul JVIS calculează indici de similaritate cu un număr de 32 de clustere ocupaționale și 350 de profiluri ocupaționale, precum și scoruri pe 10 teme ocupaționale generale. Profilul JVIS oferă și coduri Holland și este caracterizat de scorarea în trei scale de validare.


Scalele care indică preferinţele pentru rolurile muncii sunt scrise cu litere îngroşate, iar cele care indică preferinţele pentru stilurile de muncă sunt scrise cu litere înclinate: 

A. Arte („The Arts”) 

  • 1. Arte creative („Creative Arts”) 
  • 2. Arte interpretative („Performing Arts”) 

B. Ştiinţă şi matematică („Science and Mathematics”) 

  • 3. Matematică („Mathematics”) 
  • 4. Ştiinţe fizice („Physical Science”) 
  • 5. Inginerie („Engineering”) 
  • 6. Ştiinţe biologice („Life Science”) 
  • 7. Ştiinţe sociale („Social Science”) 

C. Activităţi practice, în aer liber („Practical, Outdoor Activities”) 

  • 8. Aventură („Adventure”) 
  • 9. Natură‑Agricultură („Nature‑Agriculture”) 
  • 10. Meserii calificate („Skilled trades”) 

D. Servicii („Service Activities”) 

  • 11. Servicii personale („Personal Service”) 
  • 12. Activităţi familiale („Family Activity”) 

E. Medicină şi Sănătate („Medicine and Health”) 

  • 13. Servicii medicale („Medical Service”) 

F. Stiluri de muncă interpersonale şi în acord cu profesia („Interpersonal and Job-Related Work Styles”) 

  • 14. Conducere dominantă („Dominant Leadership”) 
  • 15. Siguranţa locului de muncă („Job Security”) 
  • 16. Rezistenţă („Stamina”) 
  • 17. Responsabilitate („Accountability”) 

G. Predare şi servicii sociale („Teaching and Social Welfare Activities”) 

  • 18. Predare („Teaching”) 
  • 19. Servicii sociale („Social Service”) 
  • 20. Educaţie elementară („Elementary Education”) 

H. Afaceri, administraţie şi activităţi înrudite („Business, Administrative, and Related Activities”) 

  • 21. Finanţe („Finance”) 
  • 22. Afaceri („Business”) 
  • 23. Muncă de birou („Office Work”) 
  • 24. Vânzări („Sales”) 
  • 25. Supervizare („Supervision”) 

I. Roluri de muncă legale, profesionale, persuasive („Legal, Professional, Persuasive Work Roles”) 

  • 26. Managementul relaţiilor umane („Human Relations Management”) 
  • 27. Drept („Law”) 
  • 28. Consultanţă profesională („Professional Advising”) 

J. Literar, Academic („Literary, Academic”) 

  • 29. Autor‑Jurnalism („Author Journalism”) 
  • 30. Realizare academică („Academic Achievement”) 
  • 31. Redactare tehnică („Technical Writing”) 

K. Stiluri de muncă legate de activităţi („Work Styles Related to Job Activities”) 

  • 32. Independenţă („Independence”) 
  • 33. Planificare („Planfulness”)
  • 34. Încredere interpersonală („Interpersonal Confidence”)


Profiluri demonstrative JVIS®

JVIS® - profil DEMO, masculin (română)

Revizie BUROS DA, in B. S. Plake, J. C. Impara, & R. A. Spies (Eds.), The fifteenth mental measurements yearbook.
Abreviere JVIS®
Data publicării 2007
Populația vizată adolescenți și adulți
Forma de administrare Individuală/ Grup, Autoevaluare
Vârsta peste 14 ani
Volumul eșantionului 3000
Calificarea necesară B
Durată 45-55 minute
Tipul itemilor itemi verbali (fiecare item conține 2 afirmații din care trebuie aleasă activitatea preferată)
Numărul itemilor 289 perechi de itemi

Douglas N. Jackson, PhD

Douglas N. Jackson este unul dintre cei mai prestigiosi psihometricieni și autori de teste din istoria modernă a psihologiei. Este autorul a numeroase teste psihologice și chestionare de personalitate, psihopatologie, abilități intelectuale și interese de carieră. A publicat de asemenea mult în psihologie, într-o varietate de arii de interes, incluzând analiză multivariată, psihometrie, administrarea și interpretarea testelor pe calculator, erorile de răspuns și distorsiunile în evaluarea personalității, natura inteligenței, conformismul social, personalitatea și performanța muncii, măsurarea interesului pentru carieră, evaluarea performanței la slujbă, stilurile cognitive și de personalitate. A publicat mai mult de 150 articole în reviste de renume și nenumărate capitole de carte. A participat la editarea câtorva prestigioase reviste psihologice. Numeroși foști studenți ai lui Douglas Jackson au devenit personalități în domeniu, care au contribuit ulterior serios la literatura de cercetare. 

Recunoașterea capacității sale științifice din partea comunității internaționale de psihologi a fost unanimă. Douglas Jackson a fost președintele Comitetului pentru Testare și Evaluare Psihologica al APA. A fost de asemenea ales ca președinte al Diviziei de Măsurare, Evaluare și Statistică a APA și a Societății pentru cercetare comportamentală multivariată. A fost de asemenea delegatul din partea APA la ITC și membru în consiliul executiv al acestei prestigioase instituții. Printre cele mai cunoscute teste psihologice publicate de el se numără PRF (Personality Research Form), JVIS (Jackson Vocational Interest Survey), SWS (Survey of Work Styles), JPI (Jackson Personality Inventory), CDI (Career Directions Inventory, dezvoltat împreună cu Connie Marshall), AIA (Ashland Interest Assessment), BPI (Basic Personality Inventory), MAB (Multidimensional Aptitude Battery), precum și si cele create în colaborare cu Sampo V. Paunonen și Michael C. Ashton, NPQ (Nonverbal Personality Questionnaire) și FF-NPQ (Five-Factor Nonverbal Personality Questionnaire).

Eșantionul normativ al JVIS® 

În România, eșantionul normativ are un volum de 3000 de subiecți, dintre care 1500 de femei și 1500 de bărbați. Dintre aceștia, jumătate sunt elevi de liceu, cu vârste cuprinse între 14 și 18 ani, iar jumătate sunt adulți, care au exprimat deja în viață o opțiune clară pentru o anumită profesie. O mică parte din ei sunt studenți aflați la diverse specializări, în an terminal (N = 300, dintre care n = 150 bărbați și n = 150 femei), însă restul sunt persoane care profesează ocupațiile pentru care au optat. Pentru subeșantionul de elevi de liceu, vârsta medie este de 16,72 ani, iar pentru subeșantionul de adulți vârsta medie este de 41,65 ani, ceea ce face ca vârsta medie pentru întregul eșantion normativ românesc să fie de 29,19 ani. Culegerea de date pentru JVIS în România s-a făcut însă și independent de trasarea unui eșantion normativ. Unul din obiectivele importante a fost acela de a realiza profiluri ocupaționale cât mai valide, care să poată fi folosite cu maximă pertinență în orientarea și reorientarea profesională. În cadrul unui proiect finanțat de Banca Mondială, cu sprijin din partea Ministerului Muncii, Solidarității Sociale și Familiei, au fost culese în România un număr de 82.754 de profiluri JVIS de la adulți care practicau anumite profesii. Aceste ocupații au fost alese cu grijă dintr-un mare număr de ocupații, ținându-se cont nu doar de tendințele naturale ale pieței muncii, ci și de necesarul de locuri de muncă și specializări descris de comitetele sectoriale în industria românească. Setul total de ocupații este de 350, astfel încât pentru fiecare ocupație s-au aplicat în medie 236 de chestionare JVIS.

Fii primul care scrie un review

Achiziționează acest produs

Fă-ți cont ca să beneficiezi în întregime de facilitățile TestCentral!

Pentru utilizatorii care se află la prima achiziție a unui test este obligatorie achiziția kitului cu numărul minimal de administrări afișat care să includă manualul(manualele) tehnic(e) al(e) instrumentului. Prețurile conțin TVA.

Ai nevoie de mai multe informații?

Ești interesat de anumite produse și îți este necesară descrierea procedurii de achiziție?
Un membru al echipei TestCentral te va ghida, oferindu-ți toate detaliile de care ai nevoie.

Member of the
Giunti Psychometrics International Group

Associate Member of the
European Test Publishers Group

Affiliate Member of
International Test Commission

SUS