ASRS®

Autism Spectrum Rating Scales®

Scalele pentru Evaluarea Tulburărilor de Spectru Autist (ASRS®) este un ghid multiperspectivă în stabilirea și planificarea tratamentului la persoana cu TSA
Categorie: Cod produs: ASRS®
Autism Spectrum Rating Scales TM oferă un ghid în stabilirea unui diagnostic, în deciziile care trebuie luate pentru planificarea tratamentului, în monitorizarea răspunsului la intervenţie şi în evaluarea programului în care a fost inclusă persoana cu TSA.
ASRS sunt scale construite pentru a măsura comportamente asociate Tulburărilor de Spectru Autist (TSA) apărute în cazul copiilor şi tinerilor cu vârste cuprinse între
 2 şi 18 ani.
Din punctul de vedere al utilității, acestea oferă un ghid în stabilirea unui diagnostic, în deciziile care trebuie luate pentru planificarea tratamentului, în monitorizarea răspunsului la intervenţie şi în evaluarea programului în care a fost inclusă persoana cu TSA.
Aceste evaluări sunt realizate fie de către părinţi, fie de către cadrele didactice sau de către toţi aceştia. În vreme ce recunoașterea acestor manifestări și a prevalenței lor a crescut, a crescut în paralel şi riscul sub ori supra/diagnosticării .
ASRS este disponibil în două variante: lungă şi scurtă, atât pentru copii cu vârste cuprinse între 2 şi 5 ani, cât şi pentru copii și tineri cu vârste cuprinse între 6 şi 18 ani.
Kitul complet al ASRS cuprinde:
  • manualul de utilizare, 
  • formularele autoscorabile (cuprind itemii și sunt de unică folosință):
    • ASRS Părinte 2-5 ani (forma lungă)
    • ASRS Părinte 6-18 ani (forma lungă)
    • ASRS Profesor 2-5 ani(forma lungă)
    • ASRS Profesor 6-18 ani (forma lungă)
    • ASRS forma scurtă 2-5 ani
    • ASRS forma scurtă 6-18 ani
Administrarea ASRS se realizează (momentan) în sistem clasic creion-hârtie, iar scorarea este rapidă, manuală, prin intermediul formularelor autoscorabile.
În următoarea diagramă sunt redate dimensiunile măsurate de fiecare formular în parte


Semnificația scalelor la scoruri înalte
Abreviere ASRS
Data publicării 2013
Populația vizată Copii și tineri, cu suspiciune de autism
Forma de administrare scorare manuală
Vârsta de la 2 ani la vârsta de 18 de ani
Volumul eșantionului N părinți = 1064, N profesori = 1062
Calificarea necesară B
Durată Forma lungă a ASRS - 15 minute, forma scurtă - 5 minute
Tipul itemilor verbali, comportamentali cu cinci trepte de intensitate
Numărul itemilor Forma lungă a ASRS (2-5 ani) - 70 de itemi Forma lungă a ASRS (6-18 ani) - 71 de itemi Forma scurtă ASRS (2-5 ani) - 15 itemi Forma scurtă ASRS (6-18 ani) - 15 itemi

Naglieri Jack, Ph.D.

Jack A. Naglieri este doctor în ştiinţe şi profesor de psihologie în cadrul programului School Psychology al George Mason University, fiind de asemenea, Senior Research Scientist al Devreux Center for Resilient Children. Este membru asociat al Diviziilor 15 şi 16 ale APA şi câştigător al Senior Scientist Award din partea Diviziei 16 APA și deține o diplomă Assessment Psychology - American Board of Assessment Psychology, a dobândit licenţa în calitate de psiholog şcolar în Virginia şi Ohio şi este certificat în psihologie şcolară în New York, Georgia, Arizona şi Ohio. Încă de la sfârşitul anilor ’70, dr. Naglieri şi-a concentrat eforturile pe teme teoretice și psihometrice în ceea ce priveşte inteligenţa, intervenţiile cognitive, diagnosticul tulburărilor emoţionale şi de învăţare, și pe teme teoretice şi de evaluare referitoare la factorii protectivi relaţionaţi cu reziliența. 

Dr. Naglieri este autor şi coautor a peste 250 de lucrări educaţionale, cărţi şi teste. Cercetările lui educaționale includ cercetări focalizate pe teme excepționale, cum sunt: retardul mental, tulburările de învăţare specifice, supradotarea, tulburarea de deficit de atenţie; studii psihometrice pentru teste ca: Scalele de Inteligenţă Wechsler (Wechsler Scales of Intelligence), Sistemul de Evaluare Cognitivă (Cognitive Assessment System) şi Bateria Kaufman pentru Evaluarea Copiilor (The Kaufman Assessment Battery for Children); cercetarea influenţei rasei, genului şi diferenţelor etnice în procesarea cognitivă; evaluarea corectă utilizând teste nonverbale şi de procesare cognitivă; identificarea minorităţilor supradotate, IDEA şi identificarea tulburărilor de învăţare specifice, și intervenţiile cognitive bazate pe matematică.

A fost autorul a numeroase cărţi printre care şi Essential of CAS Assessment (Naglieri, 1999) şi a fost coautor al altor cărţi incluzând aici Assessment of Cognitive Processes: The PASS Theory of Intelligence (Das, Naglieri & Kirby, 1994), Helping Children Learn: Intervention Handouts for Use at School and Home (Naglieri & Pickering, 2003), Essentials of WNV Assessment (Brunnert, Naglieri & Hardy-Braz, 2009) şi Helping all Gifted Children Learn: A Teacher’s Guide to Using the NNAT2 (Naglieri, Brulles & Lansdowne, 2009). Dr. Naglieri a fost, de asemenea, coeditor al unor serii de cărţi: Handbook of Assessment Psychology (Graham & Naglieri, 2002), Assessment of Autism Spectrum Disorder (Goldstein, Naglieri & Ozonoff, 2009), Assessing Impairment: From Theory to Practice (Goldstein & Naglieri, 2009) şi A Practitioner’s Guide to Assessment of Intelligence and Achievement (Naglieri & Goldstein, 2009). 

Activitatea academică erudită a Dr. Naglieri include şi dezvoltarea şi publicarea unor teste şi chestionare.

El și-a început activitatea în acest domeniu la mijlocul anilor ’80 cu publicarea Matrix Analogies Tests (Naglieri, 1985), Draw a Person Quantitative Scoring System (Naglieri, 1988), Screening Procedure for Emotional Disturbance (Naglieri, McNeish & Bardos, 1991). A publicat Devereux Behavior Rating Scale-School Form (Naglieri, LeBuffe & Pfeiffer, 1993) şi Devereux Scales of Mintal Disorders (Naglieri, LeBuffe & Pfeiffer, 1994), Devereux Early Childhood Assessments (LeBuffe & Naglieri, 2003).

În 1997 a publicat General Ability Scale for Adults (Naglieri & Bardos), Cognitive Assessment System (Naglieri & Das, 1997), Naglieri Nonverbal Ability Test-Multi Level Form (Naglieri, 1996). Testele cele mai recente includ Naglieri Nonverbal Ability Test Second Edition (Naglieri, 2008), The Wechsler Nonverbal Scale of Ability (Wechsler & Naglieri, 2008), Devreux Elementary Student Strenght Assessment (LeBuffe, Shapiro & Naglieri, 2009). Pentru mai multe informaţii în ceea ce îl priveşte pe Dr. Naglieri puteţi accesa pagina de internet www.jacknaglieri.com

Sam Goldstein, Ph.D.

Sam Goldstein este doctor în ştiinţe, instructor clinic asistent al Departmentului de Psihiatrie al University of Utah School of Medicine şi profesor asociat la George Mason University, cu experiență semnificativă în psihologia şcolară, psihologia dezvoltării copilului şi neuropsihologie. Este licențiat în calitate de psiholog şi certificat ca evaluator al dizabilităţilor intervenite în dezvoltare în Statul Utah, SUA. A fost, de asemenea, certificat la nivel naţional în calitate de psiholog şcolar de către National Association of School Psychologists. Dr. Goldstein este prezent în lista Consiliului pentru Council for the National Register of Health Service Providers in Psychology.

Dr. Goldstein este Editor in Chief al Journal of Attention Disorders şi Contributing Editor la Attention Magazine. Este de asemenea Co-Editor al Guilford Press Series, Risk and Resilience. Dr. Goldstein a fost autor, coeditor sau coautor al 23 de cărţi, printre care se numără şi 11 manuale. 

A fost, de asemenea, autorul a 50 de capitole de carte şi a fost recenzor al mai multor articole ştiinţifice. A fost coautor al mai multor cărţi alături de diverşi autori, incluzându-i aici pe Robert Brooks – Raising A Self - Disciplined Child (McGraw-Hill, 2007) şi Understanding and Managing Children’s Classroom Behavior: Creating Sustainable, Resilient Classrooms (Wiley, 2007); Nancy Mather, Learning Disabilities and Challenging Behaviors (Brookes, 2008); Dr. Jack A. Naglieri, A Practitioner’s Guide to Assessment of Intelligence and Achievement (Wiley, 2009), Assessing Impairment: From Theory to Practice (Springer, 2009) şi (alături de Dr. Sally Ozonoff) Assessment of Autism Spectrum Disorders (Guilford, 2009).

Dr. Golstein a participat în calitate de Executive Producer la o serie de filme şi proiecte video utilizate în scopuri educative, printre care se numără şi documentarul premiat Tough Times / Resilient Kids. Totodată, susţine la nivel național, cât și internațional discursuri pe teme cum sunt rezilienţa, dezvoltarea copilului, autismul, tulburările neuropsihologice şi deficitul de atenţie/ cu sau fără hiperactivitate. 

Dr. Goldstein a fost preşedintele National Proffesional Advisory Board pentru grupurile de sprijin adresate părinţilor copiilor cu deficit de atenţie şi este membru al Professional Advisory Board din cadrul Attention Deficit Disorder Association (ADDA). A fost membru în consiliul director al Rowland Hall St. Mark’s School, al Guadalupe School şi al Children’s Center. Este în prezent membru în consiliul director al Rowland Hall School şi al Utah Ronald McDonald House Charities. Pentru mai multe informaţii în ceea ce îl priveşte pe Dr. Goldstein puteţi accesa pagina de internet www.samgoldstein.com.
Adaptarea pentru România (detaliile se regăsesc în cadrul manualului testului)
Colectarea datelor pentru Autism Spectrum Rating Scales (Scalele de evaluare a tulburărilor de spectru autist - ASRS) a luat loc între Mai 2011 și Decembrie 2012.
Pe parcursul acestui proces de colectare a datelor de cercetare și a informațiilor necesare, peste 2126 de formulare au fost completate.
  • un număr de 1064 au fost completate de către părinți (dintre care 489 aparțineau grupei de vârstă 2-5 ani și 575grupei 6-18 ani)
  • un număr de 1062 au fost administrate profesorilor sau persoanelor care se ocupau de îngrijirea copiilor (dintre care 503 aparțineau grupei de vârstă 2-5 ani și 559 grupei 6-18 ani).
  • datele au fost colectate de colaboratorii TestCentral, de pe teritoriul României, cu precădere din zonele: București, Brașov, Constanța, Cluj, Iași, Craiova, Timișoara, Alba, Sibiu.
  • deși au fost culese date din toate zonele statistice ale țării noastre, nu s-a forțat reprezentativitatea pe cote, pe aceste regiuni geografice.
  • în toate cazurile, participanților li s-a explicat scopul de cercetare al aplicării și s-a obținut de la aceștia consimțământul informat.
  • toate administrările au fost făcute în format creion-hârtie.
  • eșantionul normativ românesc al ASRS este format din evaluările părinților N = 1064, dintre care 510 (47.93%) de gen masculin și 554 (52.06%) de gen feminin, cât și din evaluările profesorilor și persoanelor care se ocupă de îngrijirea copiilor N = 1062, dintre care 521 (49.05%) de gen masculin și 541 (50.95%) de gen feminin 

Fii primul care scrie un review

Ai nevoie de mai multe informații?

Ești interesat de anumite produse și îți este necesară descrierea procedurii de achiziție?
Un membru al echipei TestCentral te va ghida, oferindu-ți toate detaliile de care ai nevoie.

Member of the
Giunti Psychometrics International Group

Associate Member of the
European Test Publishers Group

Affiliate Member of
International Test Commission

SUS