Out of Office - Revenim la birou pe data de 9 Ianuarie 2025, iar până atunci vă dorim 🎉 Sărbători Fericite 🎉 alături de cei dragi!

SCQ®

Social Communication Questionnaire®

Chestionarul Comunicării Sociale (SCQ®) parte a standardului internațional de evaluare a autismului și TSA

Categorie: Cod produs: SCQ®

Ce este SCQ®? 

SCQ® este al treilea component al triadei recunoscute la nivel internaţional drept standard de aur pentru evaluarea autismului, alături de Autism Diagnostic Interview-Revised (ADI®-R) și Autism Diagnostic Observation Schedule, Second Edition (ADOS®-2). Cunoscut anterior sub denumirea de Autism Screening Questionnaire (ASQ), acest instrument concis ajută la evaluarea abilităţilor şi funcţionării sociale a copiilor care pot suferi de autism sau de alte tulburări din spectrul autismului. 

Chestionarul poate fi utilizat pentru a evalua orice persoană cu vârsta peste 4 ani, atât timp cât vârsta sa mentală este peste 2 ani. Chestionarul este disponibil în două variante - Pe parcursul întregii vieți - legat de evaluarea de-a lungul vieţii (Lifetime) şi Actual - legat de evaluarea situaţiei curente (Current). Fiecare dintre formulare cuprinde 40 de întrebări la care este solicitat un răspuns dihotomic. Ambele variante pot fi administrate direct părintelui sau tutorelui, care poate oferi răspunsurile fără a necesita supervizarea unui specialist. Fiindcă are o durată de completare de mai puțin de 10 minute, SCQ® reprezintă o modalitate eficientă pentru a determina dacă o persoană ar trebui sau nu să fie inclusă într-un program complet de evaluare diagnostică. 

Pentru mai multe detalii, consultă secțiunile Scale și Caracteristici pe pagina testului. 


Cui se adresează și pentru ce este recomandat SCQ®? 

SCQ® se adresează specialiștilor din domeniul psihologiei clinice, educaționale și al sănătății mentale, fiind un instrument de screening orientat spre oferirea rapidă a perspectivei asupra severităţii simptomelor autismului și TSA. Se recomandă utilizarea lui în deciziile investigare mai profundă a simptomelor depistate, în planificarea tratamentului, în intervenţia educaţională şi în măsurarea gradului de schimbare în timp. În plus faţă de aplicabilitatea de screening şi cea educaţională, SCQ® poate fi de asemenea utilizat pentru a compara nivelurile simptomaticii pentru mai multe grupuri – copii cu tulburări de limbaj, de exemplu, sau tineri cu stări medicale care pot fi asociate cu tulburări din spectrul autismului. 

Faptul că SCQ® este concis, uşor de administrat şi relativ ieftin, permite specialiştilor în psihologie clinică sau educaţională, precum şi altor specialişti din domeniul sănătăţii mentale, să îl utilizeze pentru o selecţie de rutină a copiilor cu tulburări din spectrul autismului. 


Care sunt particularitățile SCQ®? 

STRUCTURA DUALĂ. SCQ® a fost dezvoltat intenționat cu structură duală, astfel încât varianta de evaluare a întregii vieţi este centrată pe întreaga istorie a dezvoltării copilului, oferind un scor total care este interpretat în funcţie de anumite puncte de delimitare, iar varianta de evaluare a situaţiei curente se centrează pe comportamentul copilului din ultimele 3 luni de până la momentul administrării. Prima variantă de evaluare oferă informații legate de severitatea simptomelor, în vreme ce a doua variantă se centrează pe evaluarea efectelor intervenției și monitorizarea schimbării. 

RAPORTUL EXCELENT TIMP/REZULTATE. SCQ® este un instrument de screening valid, oferind o imagine rezonabilă asupra severităţii simptomelor asociate spectrului, iar posibilitatea de administrare duală îi conferă avantajul de a surprinde tabloul clinic complet pentru timpul investit. 

COMPATIBILITATEA CU ALTE METODE DE EVALUARE. Scorurile obținute prin intermediul SCQ® identifică persoanele care pot avea autism şi care ar trebui să se supună unei evaluări complete cu Autism Diagnostic Interview-Revised (ADI®-R) sau cu Autism Diagnostic Observation Schedule, Second Edition (ADOS®-2). SCQ® prezintă unele asemănări cu ADI®-R, iar concordanţa dintre scorurile SCQ şi ADI®-R este mare şi nu este afectată de vârstă, gen, nivelul limbajului şi performanţa IQ.

Scalele SCQ® 

  1. Interacţiuni sociale reciproce (cum ar fi zâmbetul social, interesul faţă de alţi copii şi oferirea de sprijin celorlalţi); 
  2. Comunicare (incluzând folosirea gesturilor convenţionale, a schimburilor de replici şi a exprimărilor stereotipice); 
  3. Pattern-uri de comportament restrâns, repetitiv sau stereotipic (incluzând interesele restrânse şi preocupările neobişnuite); 

Suplimentar, SCQ® include o întrebare despre auto-agresivitate şi o întrebare despre funcţionarea curentă a limbajului persoanei evaluate.

Abreviere SCQ®, ASQ
Data publicării 2011
Populația vizată copii, adolescenți și adulți
Forma de administrare Individuală, heteroevaluare
Vârsta peste 4 ani (cu vârsta mentală minimă de 2 ani)
Volumul eșantionului identificare pe bază de simptom (criterion referenced)
Calificarea necesară B
Durată 10 minute
Tipul itemilor itemi cu răspunsuri dihotomice (DA/NU)
Numărul itemilor 40 de itemi

Michael Rutter, M.D., FRS

Sir Michael Rutter este Profesor Universitar în domeniul psihopatologiei dezvoltării la Institute of Psychiatry, Kings College, London. Este primul consultant în domeniul psihiatriei copilului din Marea Britanie.

A fost psihiatru consultant la Maudsley Hospital din 1966 până în 1998 şi a predat psihiatria copilului la Institute of Psychiatry între 1973 şi 1998. Dr. Rutter este recunoscut pentru contribuţiile sale la punerea bazelor psihiatriei copilului ca specialitate medicală şi biopsihosocială cu o bază ştiinţifică puternică. A înfiinţat Medical Research Council Child Psychiatry Research Unit în 1984 şi Social, Genetic and Developmental Psychiatry Research Centre zece ani mai târziu, fiind Director onorific până în 1998. Scopul centrului este să construiască o punte între înnăscut (genetică) şi dobândit (mediu) în interacţiunea în dezvoltarea comportamentului uman complex, cum ar fi depresia şi ADHD la copii.

Printre interesele sale de cercetare s-au numărat genetica autismului, efectul deprivării timpurii a copiilor, depresia, studiul influenţelor şcolare şi de mediu asupra comportamentului copiilor. Prezintă de asemenea un interes special pentru efectul combinat al factorilor de risc genetic şi psihosocial. A publicat aproape 40 de lucrări şi peste 400 de capitole şi articole în reviste ştiinţifice. A fost editorul european al Journal of Autism and Developmental Disorders între 1974 şi 1994. A fost Deputy Chairman al Wellcome Trust între 1999 şi 2004. A făcut parte dintre administratorii Nuffield Foundation între 1992 şi 2007.

Sir Michael Rutter a fost făcut cavaler în 1992 şi este membru onorific al British Academy, membru al Royal Society şi membru fondator al Academia Europaea şi al Academy of Medical Sciences. Michael Rutter Centre for Children and Adolescents de la Maudsley Hospital din Londra a fost numit în onoarea sa.

Catherine Lord, Ph.D.

Catherine Lord este Profesor Universitar la University of Michigan, unde ţine cursuri de psihologie şi psihiatrie şi Senior Scientist la Center for Human Growth and Development în cadrul aceleiaşi universităţi. Este psiholog clinician specializat în diagnoza, dezvoltarea socială şi a comunicării şi intervenţia în tulburările din spectrul autist. Este Director al Autism & Communication Disorders Center şi Profesor universitar la College of Literature, Science & Arts.

Este recunoscută pentru studiile longitudinale desfăşurate pe tema copiilor cu autism, precum şi pentru rolul său în dezvoltarea de instrumente destinate diagnosticării autismului utilizate în prezent în practică şi cercetare în toată lumea.

Dr. Lord este Preşedinte al Early Intervention in Autism Committee al National Academy of Science. A primit Irving B. Harris Early Childhood Lecture Award în 2004 şi a fost finalistă pentru New York University Child Study Center Scientific Achievement Award in 2005.

Dr. Lord a lucrat anterior la University of North Carolina, University of Minnesota, University of Alberta, London Medical Research Council Child and Adolescent Psychiatry Unit, Harvard University (Children’s Hospital) şi University of Chicago.

Adaptarea SCQ® în România 

Pentru SCQ® se realizează identificare pe bază de simptom (criterion referenced), iar elaborarea etaloanelor nu este considerată utilă. Practic, SCQ® nu include măsurarea unor dimensiuni ce reflectă un continuum al unei deprinderi, trăsături sau abilități unitare, iar ca urmare nu sunt necesare estimări numerice bazate pe performanța persoanelor din populația generală. În schimb, datele de cercetare sunt prezentate sub forma unor studii de validare pe populații clinice și folosesc analize statistice cum ar fi analiza curbelor ROC (receiver-operating characteristics). Adaptarea în România a constat realizarea unei traduceri preliminare a itemilor și în retroversiuni succesive, până la obținerea formei finale a SCQ®.

Fii primul care scrie un review

Achiziționează acest produs

Ai nevoie de mai multe informații?

Ești interesat de anumite produse și îți este necesară descrierea procedurii de achiziție?
Un membru al echipei TestCentral te va ghida, oferindu-ți toate detaliile de care ai nevoie.

Member of the
Giunti Psychometrics International Group

Associate Member of the
European Test Publishers Group

Affiliate Member of
International Test Commission

SUS