SCQ®

Social Communication Questionnaire®

Chestionarul Comunicării Sociale (SCQ®)

Categorie: Cod produs: SCQ®
Social Communication Questionnaire (SCQ, Chestionarul comunicării sociale) este al treilea component al triadei recunoscute la nivel internaţional drept “Golden Standard” pentru evaluarea autismului, alături de ADI-R şi ADOS.
Cunoscut anterior sub denumirea de Autism Screening Questionnaire (ASQ), acest instrument concis ajută la evaluarea abilităţilor şi funcţionării sociale a copiilor care pot suferi de autism sau de alte tulburări din spectrul autismului. Fiind un chestionar ce poate fi completat de un părinte sau de către un alt tutore în mai puţin de 10 minute, SCQ reprezintă o modalitate eficientă pentru a determina dacă o persoană ar trebui sau nu să fie inclusă într-un program complet de evaluare diagnostică.
Chestionarul poate fi utilizat pentru a evalua orice persoană cu vârsta peste 4 ani, atât timp cât vârsta sa mentală este peste 2 ani. Chestionarul este disponibil în două variante - Pe parcursul întregii vieți - legat de evaluarea de-a lungul vieţii (Lifetime) şi Actual - legat de evaluarea situaţiei curente (Current). Fiecare dintre formulare cuprinde 40 de întrebări la care se cere un răspuns dihotomic. Ambele variante pot fi administrate direct părintelui, care poate oferi răspunsurile fără a necesita supervizare.
Varianta de evaluare a întregii vieţi este centrată pe întreaga istorie a dezvoltării copilului, oferind un scor total care este interpretat în funcţie de anumite puncte de delimitare. Acest scor identifică persoanele care pot avea autism şi care ar trebui să se supună unei evaluări complete cu Autism Diagnostic Interview-Revised (ADIR) sau cu Autism Diagnostic Observation Schedule (ADOS). SCQ prezintă unele asemănări cu ADI-R, iar concordanţa dintre scorurile SCQ şi ADI-R este mare şi nu este afectată de vârstă, gen, nivelul limbajului şi performanţa IQ. Aşadar, SCQ este un instrument de screening valid, oferind o imagine rezonabilă asupra severităţii simptomelor.
Varianta de evaluare a situaţiei curente se centrează pe comportamentul copilului din ultimele 3 luni de până la momentul administrării. Rezultatele oferite de această variantă pot fi utile pentru planificarea tratamentului, intervenţia educaţională şi măsurarea gradului de schimbare în timp.
În plus faţă de aplicabilitatea de screening şi cea educaţională, SCQ poate fi de asemenea utilizat pentru a compara nivelurile simptomaticii pentru mai multe grupuri – copii cu tulburări de limbaj, de exemplu, sau tineri cu stări medicale care pot fi asociate cu tulburări din spectrul autismului.
Faptul că SCQ este concis, uşor de administrat şi relativ ieftin, permite specialiştilor în psihologie clinică sau educaţională, precum şi altor specialişti din domeniul sănătăţii mentale, să îl utilizeze pentru o selecţie de rutină a copiilor cu tulburări din spectrul autismului.
SCQ se concentrează asupra a trei scale:
  1. Interacţiuni sociale reciproce (cum ar fi zâmbetul social, interesul faţă de alţi copii şi oferirea de sprijin celorlalţi);
  2. Comunicare (incluzând folosirea gesturilor convenţionale, a schimburilor de replici şi a exprimărilor stereotipice);
  3. Pattern-uri de comportament restrâns, repetitiv sau stereotipic (incluzând interesele restrânse şi preocupările neobişnuite);
  4. În plus, SCQ include o întrebare despre auto-agresivitate şi o întrebare despre funcţionarea curentă a limbajului persoanei evaluate. 
Abreviere SCQ
Data publicării 2011
Populația vizată copii, adolescenți și adulți
Forma de administrare Individuală, Heteroevaluare
Vârsta peste 4 ani (cu vârsta mentală minimă de 2 ani)
Calificarea necesară B
Durată 10 minute
Tipul itemilor itemi cu răspunsuri dihotomice (DA/NU)
Numărul itemilor 40 de itemi

Michael Rutter, M.D., FRS

Sir Michael Rutter este Profesor Universitar în domeniul psihopatologiei dezvoltării la Institute of Psychiatry, Kings College, London. Este primul consultant în domeniul psihiatriei copilului din Marea Britanie.

A fost psihiatru consultant la Maudsley Hospital din 1966 până în 1998 şi a predat psihiatria copilului la Institute of Psychiatry între 1973 şi 1998. Dr. Rutter este recunoscut pentru contribuţiile sale la punerea bazelor psihiatriei copilului ca specialitate medicală şi biopsihosocială cu o bază ştiinţifică puternică. A înfiinţat Medical Research Council Child Psychiatry Research Unit în 1984 şi Social, Genetic and Developmental Psychiatry Research Centre zece ani mai târziu, fiind Director onorific până în 1998. Scopul centrului este să construiască o punte între înnăscut (genetică) şi dobândit (mediu) în interacţiunea în dezvoltarea comportamentului uman complex, cum ar fi depresia şi ADHD la copii.

Printre interesele sale de cercetare s-au numărat genetica autismului, efectul deprivării timpurii a copiilor, depresia, studiul influenţelor şcolare şi de mediu asupra comportamentului copiilor. Prezintă de asemenea un interes special pentru efectul combinat al factorilor de risc genetic şi psihosocial. A publicat aproape 40 de lucrări şi peste 400 de capitole şi articole în reviste ştiinţifice. A fost editorul european al Journal of Autism and Developmental Disorders între 1974 şi 1994. A fost Deputy Chairman al Wellcome Trust între 1999 şi 2004. A făcut parte dintre administratorii Nuffield Foundation între 1992 şi 2007.

Sir Michael Rutter a fost făcut cavaler în 1992 şi este membru onorific al British Academy, membru al Royal Society şi membru fondator al Academia Europaea şi al Academy of Medical Sciences. Michael Rutter Centre for Children and Adolescents de la Maudsley Hospital din Londra a fost numit în onoarea sa.

Catherine Lord, Ph.D.

Catherine Lord este Profesor Universitar la University of Michigan, unde ţine cursuri de psihologie şi psihiatrie şi Senior Scientist la Center for Human Growth and Development în cadrul aceleiaşi universităţi. Este psiholog clinician specializat în diagnoza, dezvoltarea socială şi a comunicării şi intervenţia în tulburările din spectrul autist. Este Director al Autism & Communication Disorders Center şi Profesor universitar la College of Literature, Science & Arts.

Este recunoscută pentru studiile longitudinale desfăşurate în cu copii cu autism, precum şi pentru rolul său în dezvoltarea de instrumente destinate diagnosticării autismului utilizate în prezent în practică şi cercetare în toată lumea.

Dr. Lord este Preşedinte al Early Intervention in Autism Committee al National Academy of Science. A primit Irving B. Harris Early Childhood Lecture Award în 2004 şi a fost finalistă pentru New York University Child Study Center Scientific Achievement Award in 2005.

Dr. Lord a lucrat anterior la University of North Carolina, University of Minnesota, University of Alberta, London Medical Research Council Child and Adolescent Psychiatry Unit, Harvard University (Children’s Hospital) şi University of Chicago.
Deoarece instrumentul nu ofera estimari conventionale elaborarea etaloanelor nu este considerata utila. Practic, SCQ nu include masurarea unor dimensiuni ce reflecta un continuum al unei deprinderi, trasaturi sau abilitati unitare, iar ca urmare nu sunt necesare estimari numerice bazate pe performanta persoanelor din populatia generala.
În schimb, datele de cercetare sunt prezentate sub forma unor studii de validare pe populatii clinice si folosesc analize statistice cum ar fi analiza curbelor ROC (receiver-operating characteristics).
Adaptarea în România a constat realizarea unei traduceri preliminare a itemilor si în retroversiuni succesive, pâna la obtinerea formei finale a SCQ.
Manualul tehnic al instrumentului contine descrierea chestionarului, a limitelor sale si a domeniilor de utilizare. El cuprinde în cele 32 de pagini informatii despre administrarea, scorarea si interpretarea testului, date despre dezvoltarea SCQ si descrierea esantioanelor de cercetare, cât si de asemenea datele de validitate.
Dragos Iliescu este membru in Consiliul ITC (International Test Comission) si Chair of Research & Publication Committee in acest for. Este doctor în psihologie si conferentiar universitar în cadrul SNSPA Bucuresti. Interesele sale graviteaza în jurul cercetarii aplicate si a psihodiagnosticului, cu trimitere spre sfera psihologiei organizationale, dar si spre cea a psihologiei consumatorului si reclamei.
Daniel David este profesor "Aaron T. Beck" de psihologie clinica si psihoterapie (stiinte cognitive clinice) la Universitatea Babes-Bolyai din Cluj-Napoca, Seful Catedrei de Psihologie Clinica si Psihoterapie din Universitatea Babes-Bolyai, presedintele International Institute for the Advanced Studies of Psychotherapy and Applied Mental Health, al Colegiului Psihologilor din România, filiala Cluj si al Asociatiei de Psihoterapii Cognitive si Comportamentale din România. Daniel David preda si la prestigioasa institutie medicala Mount Sinai School of Medicine, New-York, SUA.

Fii primul care scrie un review

Ai nevoie de mai multe informații?

Ești interesat de anumite produse și îți este necesară descrierea procedurii de achiziție?
Un membru al echipei TestCentral te va ghida, oferindu-ți toate detaliile de care ai nevoie.

Member of the
Giunti Psychometrics International Group

Associate Member of the
European Test Publishers Group

Affiliate Member of
International Test Commission

SUS